Fra den 1. oktober 2024 træder to konkurrenter i bagerbranchen, KonditorBager og BagerGruppen, ind i et nyt samarbejde under navnet Bagerfællesskabet. Initiativet skal styrke bagerbranchens udvikling og reducere omkostningerne for de enkelte bagere.
To konkurrenter inden for bagerbranchen forener nu kræfterne. Fra den 1. oktober 2024 træder indkøbsforeningen BagerGruppen og bagerkæden KonditorBager ind i et samarbejde under navnet Bagerfællesskabet, der har til formål er at skabe fælles vækst og gøre konkurrenter til samarbejdspartnere.
“Det er et nyt, fremtidsrettet fællesskab for bagere på tværs af branchen, hvor vi sammen deler ressourcer for at skabe værdi for alle medlemmerne. Som første skridt får alle i Bagerfællesskabet adgang til vores avancerede program til næringsdeklarationsberegning på produkterne, som er noget, kunderne i stigende grad efterspørger,” siger Morten Lapholm, direktør i KonditorBager.
Steen Friis Nielsen, formand for BagerGruppen, tilføjer, at samarbejdet skal sikre bedre løsninger for hele branchen.
“Samarbejde er helt klart vejen frem. I stedet for at hver enkelt bager skal udvikle de samme løsninger, kan vi nu dele ressourcer og reducere omkostninger. Behovet for næringsberegning bliver kun større, og med Bagerfællesskabet får vi adgang til en bedre og fremtidssikret løsning.”
Selvom der ikke er planer om fælles råvareindkøb, fokuserer samarbejdet på nonfood-områder som skiltning, skadedyrsbekæmpelse, forsikringsløsninger og energibesparelser, for at få adgang til de bedste og mest omkostningseffektive løsninger. Samtidig er det nye fællesskab et historisk samarbejde i den danske bagerbranche, der tidligere har været præget af konkurrence mellem grupper. Samarbejdet skal også omfatte efteruddannelse og andre fælles løsninger, som skal gøre branchen stærkere.
“Vi står i en branche, der værdsætter håndværkets traditioner, men som også oplever stigende konkurrence. Der er brug for løsninger, der gør os endnu bedre i stand til at møde kundernes forventninger. Det er historisk, at vi, som mangeårige konkurrenter, nu går sammen om fælles initiativer for at styrke hele branchen,” siger Morten Lapholm.