Det er ikke kun onlinebutikker, der har travlt i forbindelse med Black Friday – de cyberkriminelle udnytter vores online shopping til at franarre os vores penge – men du kan let undgå at blive snydt, siger it-sikkerhedsekspert, Leif Jensen.
Det bugner med gode tilbud på alle hylder til Black Friday; både i de fysiske butikker og på nettet, og mange danskere sidder hele ugen klar til at svinge dankortet for at spare nogle penge.
Men med alle de fordelagtige tilbud, kommer også alle dem, der er ude på at snyde og bedrage os – hackere og cyberkriminelle, der gerne vil frarøve os vores penge. De udnytter nemlig vores iver for at handle online og får os til at klikke på links i beskeder og mails som aldrig før.
”Det er ikke, fordi cyberbanditterne gør noget nyt i forbindelse med Black Friday, men de gør det bare langt mere intensivt, og vi har sænket vores parader mere end normalt, og tilsammen er det en rigtig skidt cocktail,” siger Leif Jensen, it-sikkerhedsekspert hos ESET Nordic.
Gør det trygt
It-sikkerhedseksperten mener, at de danske webhops, der håber at få godt gang i omsætningen til Black Friday, og senere til julehandlen, kan gøre sine kunder en stor tjeneste, ved at informere meget grundigt om processen fra køb til levering – så kunden forhåbentlig kan navigere uden om svindlere, der sender falske mails og SMS’er, designet til at lokke penge ud af os.
“Webshops bør aktivt informere deres kunder om hele processen fra køb til levering for at beskytte dem mod hackere og svindlere. Det kan være en fordel at fremhæve, med tydelig markering, hvad man som kunde skal være opmærksom på undervejs fra køb til levering. Denne forebyggende kommunikation er en effektiv måde at reducere risikoen for svindel og skabe en mere sikker købsoplevelse,” siger Leif Jensen.
Han fortæller videre, at man som webshop bør få en e-mærke-godkendelse, hvilket bl.a. indebærer, at de lever op til en række strenge krav.
“For at blive e-mærke-godkendt, skal der eks. foretages en grundig gennemgang af webshoppens betalingssystemer, så det er best muligt sikret mod svindlere. Dette er en fordel for mange brugere og særligt for mindre webshops, da det skaber tillid hos kunderne.”
Derudover råder han også webshops til at gøre sine kunder opmærksomme på Forbrugerrådets app, Mit digitale selvforsvar, der kan være en stor hjælp for mange.
“Når det gælder beskyttelse mod svindel rettet mod kunderne, er det vanskeligt for webshops selv at ansætte sikkerhedsspecialister, men de kan råde kunderne i stedet. Mit digitale selvforsvar har flere hundredtusinde brugere, og sender advarsler fra banker, politiet og andre myndigheder om aktuelle svindelkampagner, herunder phishing og falske SMS’er fra f.eks. PostNord. Det skaber en rigtig god sikkerhed for kunderne.”