Hoteller og mange andre danske udlejere har fået store pengebeløb i klemme hos Booking.com. En beklagelig fejl, siger bookinggiganten selv.
Der bliver kigget langt efter store pengebeløb hos mange danske kroer, bed & breakfasts og ikke mindst hoteller i disse dage.
For mange af disse har meget store pengebeløb i klemme hos Booking.com, en af verdens største online bookingselskaber, som mange booker deres ophold gennem. Pengene stammer fra bookede overnatninger og skulle være overgivet til de danske virksomheder, men mange af disse danske hoteller, kroer og andet har ikke modtaget en krone af deres store udeståender hos Booking.com.
Ifølge Dansk Erhverv er der tale om beløb mellem 15.000 kroner og 350.000 kroner, som Booking.com skylder deres kunder.
Hos brancheforeningen HORESTA har man dog langt mere grelle eksempler.
”Det er en helt urimelig situation, vores medlemmer er bragt i. Vi har medlemmer, der har forfaldne tilgodehavender på op til 4 millioner kroner, men for små virksomheder kan selv 100.000 kroner være nok til, at de bliver likviditetsmæssigt udfordrede,” siger HORESTAs adm. direktør, Pia E. Voss.
Èn af dem, der mangler at få udbetalt store pengebeløb er Helle Kramer, der driver den lille Bed & Breakfast, Troldegården, i Køge.
“Det er mine penge, som jeg har tjent ved hårdt arbejde. Så jeg er vred over, at jeg ikke får dem. Jeg bruger rigtig mange ressourcer på at tænke over, om jeg får dem eller ikke får dem, og hvad jeg så gør, hvis jeg ikke får dem. Vi har ikke fået penge i otte uger, og nu er det så mange penge, at jeg begyndt at miste troen på, at jeg får dem,” siger hun til DR.
Pia E. Voss mener, at booking.com bryder de kontrakter, der er indgået og tvinger virksomhederne til at agere bank for en global og markedsledende organisation.
“Det skal i den forbindelse bemærkes, at Booking.com i 2022 havde en omsætning på over 17 mia. USD – og en nettoindtjening på over 3 mia. amerikanske dollars,” siger hun.
Overfor DR har Booking.com i et skriftligt svar forklaret, at situationen skyldes en “uventede tekniske problemer.”