Tidligere på måneden kom det frem, at techgiganten Amazon fra og med januar vil forbyde medarbejderne at arbejde hjemme. Samme tendens breder sig i Danmark.
Siden coronaen kom til Danmark, har vi fået stadigt mere smag for arbejde hjemme fra privaten, og for mange af os er større fleksibilitet og frihed i jobbet blevet en mærkesag.
Men noget tyder på, at denne tendens måske er på vej tilbage. Techgiganten Amazon erklærede for nyligt, at det skulle være slut med hjemmearbejde, og ifølge ledelsesrådgiver, Louise Sparf, begynder vi at se samme tendens i Danmark, – og det er et udtryk for det, hun kalder bossisme; at ledere ønsker at tage magten tilbage.
“Bossismen bruger de globale kriser til at indføre flere mål og øget kontrol og samtidig skære medarbejdernes indflydelse væk. Medarbejdere er i bossernes øjne forkælede og woke, og det underminerer fremdrift og fremskrid. Det er misforstået ledelse at gå tilbage til et paradigme, der sætter alting på kontrol, KPI’er, styring og opfølgning, fordi det faktisk er det modsatte, vi har bevæget os hen imod,” skriver hun i et opslag på LinkedIn.
En tillidsfuld relation
I Sydbank er der også mange, der arbejder hjemme, og ifølge områdedirektør, Claus Braad Hansen, er det da også tit forbundet med færre afbrydelser, mere fordybelse og ikke mindst mindre transporttid, at blive hjemme fremfor at tage ind på jobbet.
Men samtidig mener han, at man bør have øje for de fordele, der er ved fysisk fremmøde – ikke mindst i relationen til kunderne.
“I banken er det vores erfaring, at rigtig mange kunder gerne vil have digitale møder. Men det er også helt tydeligt, at de først er komfortable med det, efter de har mødt deres rådgiver fysisk, lært vedkommende at kende og opbygget en tillidsfuld relation,” skriver han i en klumme på Erhverv+.
For Louise Sparf er det afgørende, at spørgsmålet om hjemmearbejde ikke dikteres fra toppen, men tager udgangspunkt i medaqrbjdene selv.
“Står det til mig, bør det slet ikke være topchefens beslutning, om hjemmearbejde er tilladt eller ej på arbejdspladsen. Beslutningen bør i stedet blive uddelegeret til teamet, der kan lave en vurdering af den mest oplagte arbejdsform.”
Hos Claus Braad Hansen er det afgørende i dagligdagen kontakten til bankens kunder, og det er da også udgangspunktet i hans tilgang til hjemmearbejde.
“Måske skal vi prøve at anlægge et udefra-ind-perspektiv, så det ikke kun handler om, hvad medarbejderne har brug for og hvad virksomheden i praksis kan imødekomme, men også tager hensyn til det, kunderne og samarbejdspartnerne efterspørger,” skriver han.