Content er en essentiel del af at gøre opmærksom på sig selv på sociale medier og når der skal reklameres for nye produkter. Men for mange startup-virksomheder er content en dyr og tidskrævende affære. Det vil et nyt projekt lave om på.
“Det koster mange penge at lave godt content, især for startups, der tit har et meget begrænset budget. Mange betaler dyre retainers hos bureauer, og får ofte meget lidt for pengene. Det vil vi lave om på og gøre godt content muligt for alle, ikke kun dem, der har mange penge.”
Ordene kommer fra Patrick Bates, en engelsk fotograf og content creator med base i København. Han driver til dagligt produktionsselskabet 4V Films, og er derudover grundlægger af CoHo – Content House, som er et helt nyt projekt, der skal gøre det nemmere og billigere for startups at lave content af høj kvalitet.
“Vores koncept er virkelig simpelt. For et fast lavt beløb får man et års medlemskab. Og lige nu tester vi et koncept, hvor man betaler man 11.999 kroner for tre måneder, og så kan man lave alt det video eller alle de fotoshoots, man har behov for. På den måde er det både billigt og nemt at komme ud af igen.”
Der er ingen grund til, at det ikke også skulle kunne virke i Sverige eller i Italien. Så vores planer for CoHo er kun lige kommet i gang.
Patrick Bates.
One-stop-shop
I første omgang er målet for CoHo at få 20 startups ind i folden, og derefter at skalere løbende op til 50 inden nytår, og målet er at ramme i alt 150 inden 1. januar 2024.
Patrick Bates kommer selv med erfaring fra de helt store projekter i bagagen. Gennem et år arbejdede han i Dubai som fotograf, og lavede content og video for nogle af verdens største brands såsom Audi, BMW, Carlsberg og Emirates.
“Det, jeg savnede i det job, var en reel begejstring for alt det arbejde, jeg havde lagt i projekterne. Når eksempelvis Audi laver hundredvis af videoer med meget store budgetter om året, så var mit lille projekt bare endnu en video i rækken. Jeg ville gerne lave noget, der betød noget for modtageren, og derfor blev jeg interesseret i at arbejde med startups.”
Ud af den interesse er også ideen til CoHo, som er blevet sat i verden, opstået. Og de i alt fem medarbejdere på det nye koncept er fra 1. maj klar til at lukke dørene op for de kunder, der har takket ja til tilbuddet.
Konceptet er ubegrænset content-creation for et fast lavt beløb med CoHos eget udstyr, egne fotografer og egne lokaler på Nørrebro.
Content skaber omsætning
Da snakken falder på, hvorfor det er så essentielt for både store og små virksomheder, falder svaret da også prompte. For virksomheder og startups bør se deres content som deres eget butiksvindue til omverden, der giver kunder og forbrugere mulighed for at blive inspireret og blive opmærksomme på produkter og andet.
“Content er så vigtigt, fordi det i dag er den måde, vi lærer nye brands og produkter at kende. Samtidig er der et konstant behov for at fremvise nye produkter. Det kræver, at man har adgang til at lave alt det content, man har brug for. Godt content skaber interesse og awareness, og begge dele skaber omsætning,” siger Patrick Bates.
Samtidig er han og de andre hos CoHo udmærket klar over, at de bevæger sig yderligere ind på et marked, der allerede er mere end mættet.
“Content creators og videofolk er der nok af, så det gælder om at skille sig ud og have erfaring. Vi giver vores kunder et komplet setup, og samtidig har vi det nødvendige udstyr og lokaler, hvor vi kan optage alt. Det er med i prisen. Det eneste, man ikke får med i prisen er redigeringen, ligesom det koster lidt ekstra at få os ind over det rent strategiske arbejde omkring contentprojektet.”
Skalerbart projekt
For CoHo er målet ikke bare at skabe en god forretning og lave kvalitetscontent til en masse startups. Målet er også at skabe et community for startups. Et sted, hvor man kan udvikle, nytænke og vækste sin virksomhed sammen med andre, der er i samme båd.
“Vores plan er, at vi før eller siden vokser ud af vores lokaler her på Nørrebro, og får et langt større sted, hvor vi kan have netværksmøder- og arrangementer. Der skal være forskellige events og workshops. Det skal være et sted, hvor man kan få viden og læring til at udvikle sin forretning, og hvor man samtidig kan lave fedt content.”
Samtidig gør Patrick Bates det klart, at planerne for CoHo går langt ud over Københavns grænser. Han mener, at de udfordringer, som danske startups har omkring at få skabt kvalitetscontent til et rimeligt budget, er universelle.
“For mig er det virkeligt interessant, at problemstillingerne går igen alle steder. Det gør også vores projekt skalerbart. Der er ingen grund til, at det ikke også skulle kunne virke i Sverige eller i Italien. Så vores planer for CoHo er kun lige kommet i gang.”

