Implementeringen af AI i virksomheder accelererer hurtigt, men udnyttelsen af potentialet går langsomt fremad, viser nye tal.
Danske virksomheder har i det store hele været hurtige til at gribe de nye AI-teknologier, der de seneste år er sprunget frem både her og der.
Ifølge McKinsey Global Survey on AI 2024 tager næsten halvdelen af alle AI-projekter nu mindre end fire måneder at implementere, især inden for strategi, økonomi og HR. På trods af denne hastige implementering oplever danske virksomheder stadig betydelige udfordringer med at udnytte AI’s fulde potentiale.
Ifølge en analyse fra Boston Consulting Group, hvor man har spurgt 13.000 medarbejdere i forskellige virksomheder, fortæller mere end halvdelen, at de pga. kunstig intelligens sparer fem timers arbejde om ugen.
“Selvom 71 procent af virksomhederne anvender kunstig intelligens i dag, er der en tendens til, at medarbejderne overlades til sig selv, når det handler om at mestre AI. Det resulterer i ineffektivitet, da virksomhederne ikke formår at udnytte teknologiens potentiale fuldt ud,” siger Bent Dalager, partner for NewTech i KPMG, og forperson for IT-Branchens policy board for NewTech.
Et kæmpe effektivitetshul
En medlemsundersøgelse fra Dansk Industri afslører, at næsten 40 procent af danske virksomheder nu anvender generativ AI. Trods denne udbredelse er det langt fra alle medarbejdere, der regelmæssigt bruger teknologien. Christine Secher, fagleder for Future of Work i DI, identificerer kompetencemangel som en væsentlig barriere:
“I lidt over halvdelen af virksomhederne, der har implementeret generativ AI, bruger under 20 procent af medarbejderne teknologien regelmæssigt,” siger hun.
Analysen fra Boston Consulting Group viser desuden, at mere end halvdelen af respondenternes sagde, at de sparer fem timers arbejde om ugen takket være AI, som de bruger til at løse flere opgaver (41 procent), påtage sig nye opgaver (39 procent), eksperimentere med AI (38 procent), arbejde med strategiske opgaver (38 procent), eller endda at kunne afslutte arbejdsdagen tidligere (35 procent).
”De medarbejdere, der benytter sig af kunstig intelligens, mærker en markant positiv forskel i deres hverdag. Desværre har alt for mange virksomheder en do-it-yourself tilgang til AI, hvor det er medarbejdernes eget ansvar at blive bedre til de forskellige værktøjer. Det skaber et kæmpe effektivitetshul, da man slet ikke udnytter potentialet godt nok,” siger Bent Dalager, partner for NewTech i KPMG og forperson for IT-Branchens policy board for NewTech.

