Iværksætteri forbindes ofte med stor vækst, priser og økonomisk succes. Men ifølge erhvervspsykolog Ditte Darko bør vi overveje, om vi kun ser på de målbare sider af succes.
Der er mange måder at være iværksætter på – og også mange målsætninger med den enkeltes iværksætteri.
For nogle er målet fra dag ét at opbygge en virksomhed, der kan sælges til højestbydende – og for andre handler det i stedet om at være sin egen chef og skabe en virksomhed, der giver frihed og mulighed for at leve på egne præmisser.
Ifølge erhvervspsykolog Ditte Darko er det dog helt naturligt at sammenligne sig med andre, men at det kan have negative konsekvenser, selv når vi er tilfredse med vores situation.
“Det er helt naturligt at sammenligne sig med andre, men det kan også have en negativ effekt, selv når vi er tilfredse med vores egen situation. Det er let at blive fanget i idéen om, at succes er noget helt klar defineret, der kan måles og vejes,” siger hun.
Forskellige mål
Denne definition af succes er dog ikke altid synlig i medierne, der ofte hylder de store væksthistorier. Dette kan føre til en følelse af mindreværd hos dem, der ikke deler de samme store mål, og Ditte Darko understreger vigtigheden af at spørge sig selv, hvad succes betyder for én selv, og ikke kun hvordan man bliver målt udefra.
“Hvis vi ikke reflekterer over det, kan det føre til mindreværd. Succes betyder noget forskelligt for hver enkelt, og det er vigtigt at spørge sig selv, hvad succes virkelig betyder for en. Er det for at imponere andre, for at udvikle sig selv eller for at opnå anerkendelse?”
En, der deler denne opfattelse, er iværksætter Thomas Rytter, fotograf og ejer af Storytellers. Han mener, at der bør være større fokus på de iværksættere, hvis drømme ikke nødvendigvis involverer store vækstkurver eller millionomsætning.
“At skabe en stor og succesfuld virksomhed er naturligvis fantastisk og kræver store ofre, men der mangler også et fokus på os, der vælger at starte en virksomhed af andre årsager. Vi har alle brug for anerkendelse – også selvom vores virksomheder er mindre i skala,” siger han.
Han mener derudover, at der et behov for at anerkende de iværksættere, der ikke nødvendigvis har vilde væksthistorier at fortælle, men som stadig gør en forskel.
“Jeg ønsker at sætte fokus på, at vi små iværksættere ikke altid har vilde historier at fortælle, men stadig gør en forskel for os selv og lokalområdet. Selvfølgelig skal vi fejre succeserne, men der skal også være plads til at tale om andre sider af livet som iværksætter,” siger han.
Anerkendelse
Ifølge Freja Brandhøj, chef for iværksætteri i Dansk Erhverv, er der helt generelt behov for større fokus de helt almindelige iværksættere, der hverken råber højt eller stiler efter at blive en vækstkomet.
“Der er alt for lidt fokus på de små iværksættere. Selv virksomheder med 10-20 ansatte bliver alt for tit overset i debatten, og især politikere har tit kun fokus på unicorns. Lokale aktører som fysioterapeuter, mekanikere og meget andet glider fuldstændig under radaren, selvom de spiller en væsentlig rolle i samfundet,” siger hun.
At fokusere mere på de mindre iværksættere og de udfordringer og historier, der findes i de små virksomheder, kan ifølge Ditte Darko øge anerkendelsen og synligheden af dem, der ofte bliver overset i den større debat om vækst og priser.
“Der er i dag en større bevægelse væk fra den traditionelle opfattelse af succes, og jo mere vi fokuserer på andre værdier end de klassiske, jo flere iværksættere vil føle sig anerkendte for deres arbejde og for deres valg. Det vil åbne op for, at flere iværksættere føler sig set og værdsat, også selvom de ikke løber med overskrifterne.”