Analyser fra årets nu overståede Black Friday viser en betydelig stigning i både antallet af transaktioner og den samlede omsætning inden for onlinehandel, ifølge data fra MobilePay og flere andre virksomheder.
39 procent flere betalinger end sidste år.
Det viser MobilePays tal fra årets Black Friday, hvor danskerne satte gang i omsætningen i landets netbutikker – der alt i alt oplevede, at handlen steg med 32 procent i forhold til sidste år.
I 2024 har både Black Friday og Black Week set markant vækst i Danmark, ifølge team.blue, der tilbyder hosting og digitale løsninger til danske webshops. Omsætningen i Black Week var 6,4 procent højere end året før, og Black Friday alene steg med 13 procent.
Forud for perioden havde Niels Ralund, E-handelsdirektør i Dansk Erhverv, forventet en stigning i forbrugerens købsmønstre. Hans analyse pegede på, at forbrugerne ville øge deres indkøb i den travle periode, hvilket nu er blevet bekræftet med de stærke tal.
“Ordene blev fulgt op af handling, og det er jeg på virksomhedernes vegne glad for. Nu håber jeg bare, at der stadig er købekraft tilbage, så julesalget også bliver godt,” siger han.
Hos Bog&ide oplevede man også markant flere handlede på Black Friday, end man normalt har igennem forretningen på en almindelig fredag. Det skyldes ifølge head of e-, Nicolai L. Jørgensen, ikke mindst sammenfaldet mellem julehandlen og lønningsdag på netop denne dag.
“Når lønningsdagen og Black Friday falder sammen, bliver danskerne ekstra købelystne – en tendens, vi tydeligt ser hos Bog & idé. I år har vi oplevet en Black Week-vækst på 29 procent sammenlignet med sidste år og en imponerende vækst på 40 procent på selve Black Friday.”