Kinesiske Temu har med ekstremt billige priser skaffet sig en stor markedsandel i den danske nethandel – hvor det nu kun er hos Zalando, danskerne oftere handler.
De færreste af os kan sige nej til en rigtig godt tilbud – og det har man forstået at lukrere på i Kina, hvor e-handelsplatformen Temu har hjemme.
Temu, har de seneste år fået meget opmærksomhed og meget kritik, ikke mindst for kvaliteten og sikkerheden af de produkter, man kan købe på platformen. Men intet tyder på, at dette har skræmt de danske forbrugere væk – tværtimod er Dem ifølge Dansk Erhvervs nye E-handelsanalyse den næstmest brugte platform for danske forbrugere.
”Det er ikke overraskende, for flere af vores tidligere analyser har vist, at Temu er uhyre populær hos danskerne. Ikke desto mindre er det bekymrende, at de på så kort tid er blevet så store,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
At de danske forbrugere flokkes om at købe de ofte ekstremt billige produkter, der handles på Temu, står da også i skærende kontrast til den udvikling, der generelt ses hos de danske netbutikker. Her er der blot sket en vækst på tre procent i første halvår 2024.
”Det er dog vigtigt at have in mente, at forbrugerne helt generelt har haft svært ved at få pungen op af lommen. I samme periode har vi da også set, at den fysiske detailhandel har haft flere måneder med tilbagegang. Netbutikkerne er ikke blevet fravalgt – det er forbruget generelt. Forbrugerne har simpelthen ikke rystet forskrækkelsen over stigende renter og inflation af sig,” siger Niels Ralund.