Der kan let opstå situationer på en arbejdsplads, hvor en medarbejder tager anstød af noget, en anden medarbejder har gjort eller sagt. Her er det altid lederens ansvar at tage hånd om situationen – for alles bedste, mener Christian Ingerslev, direktør i Maersk Tankers.
Der er meget ting, der kan give anledning til debat eller interne problemer på en arbejdsplads, hvor mange forskellige typer af mennesker i sagens natur er samlet og arbejder tæt sammen i det daglige.
Èn af disse, er når en medarbejder siger eller gør noget, som andre tager anstød af. Det er tit og ofte en sikker vej til både store og små interne problemer, men spørger man Christian Ingerslev, direktør i Maersk Tankers, er det mere end noget andet en ledelsesopgave at træde ind, når den slags problemer opstår.
“Det kan være enormt angstprovokerende, men det er nødvendigt, for man oplever, at en medarbejder nærmest kan blive udstødt, fordi de har gjort eller sagt et eller andet. Måske endda noget, de ikke mente ondt med eller egentlig tænkte nærmere over,” sagde han i går, tirsdag, under en debat på Altinget om det blå Danmarks fremtid.
Snakken gik blandt de deltagende i en paneldebat på udfordringen med at rekruttere flere kvinder til den maritime sektor, og de udfordringer der i dag kan spænde ben for at flere kvinder vælger at søge branchens vej.
Han fortalte samtidig, at hans egen erfaring er, at næsten ingen mennesker siger eller gør noget, der kan opfattes som krænkende eller nedladende i en ond hensigt, men at problemet ofte opstår i en misforståelse omkring intentionen bag det sagte.
Netop derfor mener Christian Ingerslev, at det er nødvendigt for lederen at træde til, så små misforståelser og uenigheder ikke vokser og bliver til store interne problemer.
“Sagen er, at mange overhovedet ikke påtaler det, personen har gjort eller sagt, men i stedet fortæller det til sine kolleger, og så bliver personen nogle gange lagt helt på is og frosset ud. Lederen lader det også tit fare, måske af bekymring for ikke at kunne håndtere situationen, og dermed bliver sagen slet ikke adresseret, og så kan det hurtigt vokse sig til et stort problem. Det kan nemt undgåes ved at lederens tør tage en snak om det, inden det kommer dertil.”

