Nordiske chefer tror, at effekten af AI kommer til at være større, eller lige så stor som internettet (52 procent) og smartphones (55 procent) for deres virksomheder, viser ny undersøgelse.
AI er kommet buldrende ind i de danske virksomheder gennem de seneste år, og mange har allerede i dag omlagt arbejdsgange og effektiviseret forskellige dele af forretningen, som følge af de nye teknologiers muligheder.
Spørger man blandt chefer og virksomhedsledere i Norden, er forventningerne da også klart, at AI kommer til at spille en meget stor rolle i virksomheden fremover. Således varer hhv. 52 og 55 procent, at de forudser, at AI bliver større en både internettet og smartphonen. Det viser en undersøgelse foretaget af Tata Consultancy Services (TCS).
Samtidig svarer 31 procent af respondenterne i Norden, at de vil ’vente-og-se’, hvordan andre virksomheder og brancher anvender AI inden, at de selv beslutter sig. Derudover slår 20 procent fast, at de er villige til at tage risici og teste AI, for at få optimal nytte af teknologien.
Ifølge Harrick Vin, Chief Technology Officer ved TCS, viser besvarelserne i undersøgelsen, at en omfattende og dybdegående udrulning af AI i virksomheder står for døren.
“Virksomhederne ved nu, at vejen til succesfuld implementering af AI-løsninger ikke sker med et knips med fingrene, og det at skabe en AI-drevet virksomhed er et maraton – ikke et sprint. Det bekræfter vores AI-undersøgelse, ligesom den også viser, at virksomheder ikke føler sig klar til at udrulle AI-løsninger i stor skala endnu.”
Han fortæller videre, at ledere i dag ikke føler sig klar til at håndtere de dybdegående forandringer i de ansattes roller og arbejdsopgaver, der følger med sådanne AI-implementeringer.
I alt forventer 72 procent af virksomhederne i Norden at tilpasse strategien, forretningsmodellen eller løsninger for at drage nytte af AI.