Stadigt flere virksomheder tager AI til sig, men selvom brugen bliver mere udbredt, så halter det ofte med forståelsen for den nye teknologis potentiale. Det er helt forståligt, mener ekspert.
De såkaldte AI-agenter kan være fremtiden for rigtig mange virksomheder. Men faktisk har de potentiale til at blive mere end det, for de burde allerede være en integreret del af forretningen mange steder i dag.
Det mener i hvert fald Troels Johannesen, CEO i WeCode, der samtidig erkender, at der i dag er flere væsentlige barrierer, der holder virksomhedsejerne tilbage fra at springe helt ud på det dybe AI-vand.
AI-agenter er programmer eller systemer, der kan udføre opgaver selvstændigt ved hjælp af kunstig intelligens, analysere data, træffe beslutninger og handle baseret på sine mål, og disse bruges i dag ofte som eks. chatbots, automatiserede kundeservicerobotter og lign.
“Det er de færreste, der kan forestille sig, hvor meget AI kan hjælpe deres virksomhed udover at fungere som chatbot. Det er simpelthen for banebrydende en teknologi til, at man kan forestille sig det,” siger Troels Johannesen.
Mange ledere ser ifølge Troels Johannensen stadig kunstig intelligens som en abstrakt eller kompleks teknologi, snarere end et konkret redskab, der kan optimere arbejdsgange, styrke kundeservice og skabe markante effektivitetsgevinster.
Den næste udfordring er sikkerhed. Ifølge Troels Johannesen er der en udbredt bekymring for, hvordan data håndteres, da nogle kunder ikke accepterer software, hvor tredjeparter er involveret.
“Den data, der skal ind i AI’en, skal være moden nok til at AI’en kan svare rigtigt på vores spørgsmål. Kort sagt: hvis du ikke kan give AI’en den nødvendige data, kan den heller ikke svare på dine spørgsmål.”