Hvis forslaget om kilometerafgift bliver gennemført, kan det ende med at få store konsekvenser for den danske transportsektor og for yderområderne, advarer flere aktører i transportsektoren.
Der er fremlagt et forslag til en kilometerbaseret og CO2-differentieret afgift til den tunge transport fra regeringens side. Forslaget er endnu en akt i fortællingen om den kilometerbaserede vejafgift for lastbiler, som har spøget i dansk politik i mere end femten år.
Forslaget er blevet fremlagt som endnu et skridt på vejen til at realisere målet om 70 % drivhusgasreduktion i 2030.
Den udlægning er man dog ikke helt enige i i den danske transportsektor eller for den sags skyld hos Dansk Industri. Og hele sagen har da også været en politisk hoppebold, hvor partier er sprunget til og fra at støtte afgiften, og hvor selve lovteksten har været længe undervejs.
“Det er en ekstra regning, som kan være svær at tjene hjem igen, og virksomheder risikerer at måtte flytte mod storbyerne eller sågar lukke. Det irriterer mig, at der bliver lagt en ny byrde på dansk erhvervsliv, og oven i købet uden at afgiften går tilbage til den grønne omstilling af transportsektoren,” siger adm. direktør i Dansk Industri, Lars Sandahl Sørensen.
Og spørger man i Silvasti Transport i Fjerritslev i Nordjylland, så er det da også en betydelig ekstraregning, der bliver lagt oven på alle de andre udgifter, der er i forbindelse med transporten.
“Hvis forslaget om kilometerafgift bliver gennemført får det desværre den konsekvens, at vi ikke længere kan drive forretning ud af Fjerritslev. Vi vil blive nødt til at flytte til en anden del af landet, eventuelt til trekantsområdet, for at det kan hænge sammen,” siger adm. direktør, Mikael Schmidt.
Millioner i ekstraudgift
I lovforslaget er regeringens plan at pålægge vognmænd en afgift på omkring 1,30 kr. pr. kilometer, de tilbagelægger. Da den enkelte lastbil hvert år kører tusindvis af kilometer på de danske landeveje, kan den nye afgift for mange virksomheder vise sig at løbe op i millionbeløb.
Hos Silvasti Transport og alle andre transportfirmaer står man dermed med en særdeles stor ekstraregning.
“Vi kører lange stræk igennem hele Europa, hvor jeg ikke vil kunne viderefakturere de ekstra omkostninger ved kilometerafgiften til vores kunder. Det betyder, at den forventede årlige ekstra omkostning på 4-5 mio. kr. står jeg alene med. Og det går ud over vores konkurrencedygtighed,” siger Mikael Schmidt.
Mange af de kilometer, der køres rundt i landet og ude i Europa er for tilmed uden last, da eksempelvis de vindmøllevinger, man har skulle køre fra A til B, er afleveret, og der ikke skal gods med retur. Dermed er der heller ingen indtægt på disse ture – mens udgiften nu ser ud til at blive ekstra høj.
Hos DTL – Danske Vognmænd, mener adm. direktør, Erik Østergaard, at forslaget om en kilometerafgift intet har med den grønne omstilling at gøre.
“Forslaget om en kilometerbaseret vejafgift har meget mindre med klima at gøre og meget mere med skat at gøre. Fremfor selv at stå på mål for den skattestigning, som vejafgiften reelt er, udliciterer regeringen arbejdet til transportbranchen,” skrev han i Marketconnect tilbage i januar.
Mikael Schmidt frygter ikke bare fordi høje ekstraregninger, der fremover vil ramme transportsektoren, hvis kilometerafgiften indføres, men også for arbejdspladserne i de yderområder, hvor mange transportfirmaer holder til.
“Hvis forslaget om kilometerafgift bliver gennemført får det desværre den konsekvens, at vi ikke længere kan drive forretning ud af Fjerritslev. Vi vil blive nødt til at flytte til en anden del af landet, eventuelt til trekantsområdet, for at det kan hænge sammen.”
Skævvridning af Danmark
Den planlagte vejafgift kan altså blive en bekostelig affære for yderområderne, hvor transportbehovet i forvejen er langt større. Dermed vil den skabe ulige konkurrenceforhold mellem land og by.
“Dansk erhvervsliv og danskerne er helt afhængige af en effektiv varetransport med lastbiler til og fra virksomhederne. Den nye vejafgift vil fordyre de danske forsyningskæder, hvilket vil forringe deres konkurrenceevne og gøre helt almindelige varer dyrere for forbrugerne, fordi fragten bliver dyrere,” siger Lars Sandahl Sørensen.
Hos Danske Vognmænd er Erik Østergaard, enig i, at kilometerafgift kan ende med at skabe betydelige problemer for mange yderområder i landet.
“I DTL har vi bl.a. talt med to vognmænd fra Thy, der er bekymret for, om det nordjyske erhvervsliv vil flytte aktiviteter væk derfra til mere centrale beliggenheder i landet for at spare på transportomkostningerne. Deres bekymring er helt reel. Vejafgiften risikerer også at skævvride Danmark yderligere.”