Visas She’s Next blev igen afholdt i år, hvor tre vindere blev kåret. Ifølge en af vinderne handler det ikke kun om pengepræmier – priser kan også bruges direkte til at drive virksomheden videre.
Hvert år kårer Visa tre heldige kvindelige iværksættere som vindere af She’s Next-prisen, og i år var Tempty Foods, der udvikler fødevarer baseret på svampeproteiner, blandt vinderne.
Med prisen fulgte en pengepræmie på 10.000 gode europæiske euro, og desuden et års gratis mentorløb ved FemInvest. Spørger man Martina Lokajova, der er CEO og co-founder af Tempty Foods, er selve sejren dog ikke i sig selv det vigtigste.
“Med prisen kommer først og fremmest stor opmærksomhed på vores virksomhed. Det gør en stor forskel, når vi f.eks. skal søge investorer eller træde ind på nye markeder, fordi det viser, at vi har noget interessant og værdifuldt at tilbyde. Selve prisen er mindre vigtig end den anerkendelse og synlighed, den fører med sig,” siger hun.
Forandring på vej
Samtidig mener Martina Lokajova, at initiativer er med til at skabe generel øget opmærksomhed på kvindeligt iværksætteris udfordringer – hvor omkring tre ud af fire iværksættere er mænd.
“Det bevirker især, at mange flere bliver opmærksomme på den skæve kønsfordeling, der er blandt iværksættere – især når initiativer som She’s Next deles på sociale medier som LinkedIn. Derudover tror jeg også, at det giver flere kvinder mod på at blive iværksættere. Visa fik over 200 ansøgere i år, så også man kan også bruge ansøgningstallet som en indikator for, hvor mange kvindelige iværksættere der er.”
Blandt de andre nominerede var i år Cecilie Rosenlyst Skov, der er grundlægger af litteraturvirksomheden Book in a Box. Skønt hun ikke løb med sejren i She’s Next, har hun tidligere vundet SDU Startup Award, og hun er enig i, at den slags kan være et stort rygstød til kvindelige iværksættere generelt.
“Jeg ved ikke, om det nødvendigvis vil skabe flere kvindelige iværksættere, men det kan hjælpe dem, der allerede er i gang. Rollemodeller spiller en stor rolle, og det er inspirerende at se andre lykkes. Iværksætteri er ofte lig med mænd og tech, så det er fedt med kvinder, der viser andre veje. Der er brug for et bredere perspektiv på, hvad det vil sige at være iværksætter,” siger hun.
Også Martina Lokajova mener, at øget opmærksomhed vil gøre noget godt for kvindeligt iværksætteri, men hun mener samtidig, at det er en udvikling, det er svært at få til at gå rigtig hurtigt. Priser og lignende initiativer er et godt skridt på vejen, men gør det ikke alene.
“Det vil tage lang tid at øge andelen af kvindelige iværksættere markant, men vi er på rette vej. Fortsatte indsatser for at fremhæve og normalisere kvindelige iværksættere som rollemodeller vil være afgørende for at drive denne forandring.”
Med det stigende antal kvindelige iværksættere kommer ifølge Cecilie Rosenlyst Skov også en anden fortælling om, hvad det vil sige at være iværksætter – en fortælling, der kan inspirere andre til at tage springet.
“Mange startups udspringer af universiteterne, men særligt på humaniora-studiet kan det være svært at relatere til tech-startups og høje vækstrater. For mange handler iværksætteriet især om at skabe en hverdag, der passer til ens liv – hvad enten det er at sælge bogbokse, starte et rengøringsfirma eller noget helt tredje, og det fokus er rigtig vigtigt at huske.”

