Krig, inflation og stigende materialepriser. Udfordringerne har været mange for elektrikere og el-installatører det seneste års tid. Ikke desto mindre har virksomhederne klaret sig godt gennem kriserne.
Udfordringerne har været mange det seneste år for nærmest alle danske virksomheder, der kæmpede på flere fronter mod en lang række kriser.
Men trods tidernes ugunst lykkedes det de danske elektrikervirksomheder at skabe vækst og indtjening i det svære marked, og således steg omsætningen pr. medarbejder er i gennemsnit med 5.000 kr. det seneste år, mens dækningsgraden udgør 49 % mod 45 % det foregående år. Det viser PwC’s brancheanalyse for elektrikervirksomheder.
“Vores brancheanalyse viser, at det totale aktivitetsniveau for elektrikervirksomheder er steget med ca. 10 % det seneste år. Det vidner om, at der fortsat er god aktivitet i branchen på trods af inflation og højere materialepriser, hvilket er yderst positivt. Derudover viser analysen, at elektrikerne og el-installatørerne stadig er godt rustet til fremtidige udfordringer, selvom virksomhedernes soliditetsgrad er faldet de seneste år,” siger Jannick Kjersgaard, partner i PwC og markedsleder for bygge- og anlægsbranchen.
Analysen viser samtidig, at elektrikervirksomhederne over en bred kam er optimistiske omkring fremtiden, selvom man fortsat mærker følgerne af krigen i Ukraine, og fortsat kæmper med blandt andet en udbredt mangel på arbejdskraft.
Således forventer hver anden virksomhed vækst det kommende år, mens kun hver femte forventer tilbagegang. Dette til trods for, at fire ud af fem mener, at inflationen, der er steget markant gennem det seneste år, har påvirket deres virksomheden i en negativ retning.
“Udover stigende materialepriser angiver virksomhederne mangel på arbejdskraft og faldende efterspørgsel fra private kunder som de største udfordringer. Mangel på arbejdskraft udgør den største udfordring for elektrikervirksomheder det kommende år, særligt når det kommer til at bemande stillinger med faglærte elektrikere. Den faldende efterspørgsel fra privatkunder kommer primært til udtryk gennem færre nybyggerier, renoveringer og lignende byggeprojekter,” siger Jannick Kjersgaard.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk