De danske netbutikker har været gennem nogle hårde år med stor usikkerhed. Og selvom spillere som Temu har vist sig på banen, er der optimisme at spore omkring fremtiden.
Danske netbutikker er optimistiske trods en generel nedgang i forbruget i andet kvartal.
Ifølge Dansk Erhvervs seneste E-handelsbarometer har 45 procent af virksomhederne oplevet en stigning i omsætningen sammenlignet med samme periode i 2023, mens kun knap hver femte har set et fald. Dette resulterer i et positivt barometer på 26 procent, en forbedring fra 21 procent i kvartalet før.
“Vi ramte bunden i 2. kvartal 2022, men siden er det gået fremad, og det er jeg selvfølgelig glad for på vores medlemmers vegne,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Fremgangen i e-handlen er bemærkelsesværdig, da det samlede privatforbrug i samme periode faldt med 0,4 procent. E-handelsdirektøren fremhæver dette som et tegn på, hvor dygtige de danske e-handlere er.
“Det siger noget om, hvor stærke og dygtige de danske e-handlere er. Og så giver det håb for, at væksten kan blive endnu større i den kommende tid.”
Optimismen er tydelig blandt netbutikkerne, hvor halvdelen forventer, at salget i tredje kvartal vil overgå samme periode sidste år. Samtidig er andelen af virksomheder med negative forventninger faldet fra 21 procent i 2023 til 14 procent i 2024, hvilket giver et barometer på 36 procent positive for det kommende kvartal.