Både strategisk og finansielt står Danmarks førende designhus særdeles stærkt ovenpå sidste års vækst. Rosendahl Design Group fortsatte i 2021 sit høje tempo i transformationen af virksomheden med gennemførelsen af flere markante tiltag og opnåede samtidig en række ekstraordinært forbedrede resultater, herunder designgruppens højeste omsætning og indtjening nogensinde.
Samlet set forløb 2021 meget tilfredsstillende for Rosendahl Design Group, og CEO Mette Maix sender en stor tak til kollegerne i den familieejede virksomhed, efter at de med stor omstillingsparathed lykkedes med yderligere at forstærke designgruppens fundament og udviklingsmuligheder.
“Med en revitalisering af vores danske designklassikere har vi genskabt organisk vækst for andet år i træk, sideløbende med at vi har optimereret vores interne processer og effektiviseret driften markant. Jeg er stolt over mine kollegers store indsats for, at transformationen af Rosendahl Design Group forløber planmæssigt, og at virksomheden nu atter fremstår sund og stærk med en klar vækststrategi for de kommende år,” siger Mette Maix.
Vellykket integration
De seneste to år har stillet store krav til agiliteten i virksomheden, og Rosendahl Design Group har under Corona-pandemien udbygget sin evne til hurtigt at se muligheder, reagere omgående og eksekvere med det samme, hvilket har gjort virksomheden i stand til at høste de fordele, som Corona-pandemien skabte for branchen.
“Vi lykkedes i 2021 med at gribe de muligheder, der meldte sig i kølvandet på de midlertidigt ændrede forbrugsmønstre under COVID-19, men den grundlæggende forklaring på gruppens vækst skal findes i den fokuserede forfølgelse af vores ambitiøse strategi,” siger Mette Maix.
Integrationen af Kähler, opkøbt i 2018, er nu fuldendt, og brandet er inde i en særdeles positiv udvikling. Alene de seneste to år er Kähler vækstet med 50%, og de ønskede synergier til koncernens øvrige portefølje begynder at slå igennem for fuld kraft. Efter en årrække med opkøb af ikoniske brands gik Rosendahl Design Group sidste år fra ni til otte brands, da det strategiske frasalg af GLOBAL blev gennemført i tråd med virksomhedens ambition om at fokusere på bevarelse og udvikling af danske designklassikere og fornyelse af historiske brands med stærke rødder i den danske designtradition.
Et særligt indsatsområde i 2021 var endvidere forankringen af designgruppens ansvarlighedsfokus som en integreret del af kerneforretningen. Sidste år igangsatte virksomheden endvidere arbejdet med at kortlægge Rosendahl Design Groups muligheder for at kunne opnå B Corp-certificering – et indsatsområde, der fortsættes med forstærket kraft i indeværende år.
Godt rustet til fornyet turbulens
Selv om indledningen på 2022 har været positiv for Rosendahl Design Group, har årets første måneder ligeledes blotlagt, at også dette år byder på turbulens og forandrede macro-økonomiske vilkår med en uforudsigelig afsmitning på forbrugeradfærden. Krigen i Ukraine, råvare- og energiprisernes himmelflugt og en fortsat udfordret supply chain gør det sammen med øvrige faktorer samlet set vanskeligt at forudsige årets udvikling og stiller fortsat store krav til både virksomhedens egen og dens kunders omstillingsparathed.
“Jeg er tryg ved, at vi i Rosendahl Design Group er parate til at imødegå udfordringerne. Vi tager vores agilitet og handlekraft fra de seneste to år med os og fortsætter vores fokus på hele tiden at tilpasse os de konstante ændringer, der synes at være blevet en uomgængelig del af at drive virksomhed,” siger Mette Maix, CEO i Rosendahl Design Group.
I 2022 skruer designgruppen betydeligt op for investeringsniveauet indenfor blandt andet digitalisering og international ekspansion med henblik på at geare virksomheden til fortsat vækst på den lange bane. De seneste to års stærke resultater reinvesteres dermed i at fremtidssikre virksomheden. Samlet set ser CEO Mette Maix derfor lyst på Rosendahl Design Groups udviklingsmuligheder.
“Når vi løfter blikket frem mod 2025, så er udsynet for Rosendahl Design Group særdeles positivt. Med udgangspunkt i de seneste års gode resultater og en målrettet eksekvering af vores strategi og transformation, forventer vi fortsat vækst trods turbulens på den korte bane. Vi reinvesterer markant i forretningen, og jeg har stor tiltro til, at mine dygtige og dedikerede kolleger, vores fastlagte kurs samt ejerskabets langsigtede vision for virksomheden gør os i stand til at udvikle Rosendahl Design Group yderligere,” siger hun.
Resultatet kort
- Rosendahl Design Group inkl. datterselskaber i Norge og Sverige rapporterede sidste år en omsætningsvækst på brutto 83 mio. kr. til en samlet omsætning på 657 mio. kr.
- Resultatet af primær drift før afskrivninger, EBITDA, sluttede på 103 mio. kr. mod 44 mio. kr. året før, EBITDA margin fordobledes fra 7,6 % til 15,7 %, mens årets resultat blev 67 mio. kr. mod 13 mio året før.

