Der er blevet handlet over hele landet og i snart sagt alle varegrupper, da Black Month satte priserne ned i netbutikker over hele landet i november. Resultatet var tilfredsstillende, men en anden mærkedag har fået vind i sejlene.
Der har været langt mellem de store succeser for de danske netbutikker i det 2023. Omsætningen har været på det jævne, udgifter høje, og forbrugernes købelyst har i det store hele været til at overskue.
Derfor havde mange sat næsen op efter at årets Black Month skulle redde en del af det tabte hjem, og at danskerne fik spenderbukserne på og svingede dankortet. Og det gjorde forbrugerne i det store hele også, da omsætningen ramte lige på niveau med 2022.
”E-handlen har jo været synonym med vækst de sidste mange år, men i år har omsætningen i flere måneder ligget væsentligt under sidste år. Derfor er jeg på branchens vegne glad for, at vi den her vigtige måned ramte sidste års niveau. Det var tiltrængt,” siger Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund.
Der er dog også en anden stor salgsdag, der fik vind i sejlene i år – nemlig den i Danmark mindre kendte Cyber Monday, hvor der tradtionelt set er mere fokus på tech- og elektronikprodukter.
”Jeg ved godt, at mange fortsatte deres Black Week/Month-tilbud om mandagen, men ikke desto mindre er Cyber Monday gået fra at udgøre 6 procent af den samlede omsætning mandag til mandag under Black Week sidste år til at udgøre 8 procent i år. Det må også skyldes, at flere virksomheder har satset på mandagen, og ikke mindst, at kunderne udnytter det,” siger Carsten Rose Lundberg, fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv.