De danske netbutikker havde et svært 2023, men ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at forbrugerne kan være på vej tilbage til netbutikkerne i det nye år.
Der blev skelet bekymret til omsætningstallene i mange danske netbutikker i 2023, hvor økonomisk usikkerhed og påholdende forbrugere var med til at give et år på det jævne, og hvor det store overskud udeblev mange steder.
I Dansk Erhvervs seneste E-handelsanalyse kan man dog se, at netbutikkerne måske går mod bedre tider. I hvert fald fortæller en pæn del af danskerne, at de har tænkt sig at skrue op for købelysten på nettet i 2024.
21,8 procent af onlineforbrugerne i december 2023 forventede at handle mere de kommende 12 måneder, mens 10,6 procent forventede at handle mindre. På samme tid sidste år var de tilsvarende tal hhv. 11 og 4,5 procent.
”Det har i mange år været sådan, at forbrugerne skruer op for forventningerne i december. Der har været et par forskelle de sidste år, hvor usikkerheden har været stor, men nu ser det ud til, at den tendens vender tilbage. Det er yderst positivt,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund.
Ser vi på, i hvilke kategorier, forbrugerne forventer at skrue op for købelysten, er det især tøj, sko og andre former for tøj, der ligger højt på listen. Det samme gælder for personlig pleje og kosmetikprodukter.
Trods forskelle så kan alle brancher se frem til vækst. Det falder et tørt sted,” siger Niels Ralund.