En uge om året strømmer næsten 100.000 mennesker til over 250 nye og gamle restauranter i mere end 45 byer over hele Danmark. Stifteren af Dining Week, Bjørn Beyer, har sammen med restauratørerne har påvirket måden, danskerne går ud og spiser på.
De fleste af os går ud at spise engang med jævne mellemrum, nyder lidt god mad, måske et glas vin, og måske går vi videre til andre steder og begivenheder bagefter, eller også tager vi bare hjem til privaten igen.
Hvad end, vi gør, så er det noget, mange danskere gør mere eller mindre ofte, og for mange er det også blevet kutyme, at man til Dining Week ser, der siden 2011 har Dining Week nemlig været afholdt i uge 7 for at bringe os til bords for at udvide vores smagshorisont og få nye kulinariske oplevelser samt for at opleve, hvad den danske restaurationsbranche har at byde på.
Ifølge stifteren, Bjørn Beyer, udsprang ideen til restaurantfestivalen i 2008, hvor finanskrisen ramte, og branchen var ramt på økonomien.
“Dining Week skal vise, hvor dejligt det er at gå ud og spise sammen og gøre en tradition ud af det. Det sociale aspekt er helt essentielt. Vi har hentet inspiration fra udlandet, hvor fællesspisning er meget mere almindelig,” siger Bjørn Beyer.
Restauranterne er på fode igen
Årets Dining Week falder på et tidspunkt, hvor den danske restaurationsbranche generelt set er kommet tilbage på sporet efter de hårde coronaår. Ifølge Horesta er der blandt restauranterne i København svarer 64 procent, at de har haft en højere omsætning end i 2022, mens det gælder for 45 procent af restauranterne uden for hovedstaden. Her melder 15 procent om en uændret omsætning i forhold til 2022.
Jeppe Møller-Herskind, der er viceadm. direktør i HORESTA, fortæller, at branchen i 2023 har været ramt af stigende omkostninger, især på råvarerpriserne. Hver tredje virksomhed oplever, at udgifterne til råvarer er steget med 6-11 procent mens 22 procent af restauranterne betaler over 11 procent mere end i 2022.
“Restaurantbranchen har været meget hårdt ramt af efterdønningerne af corona og stigende energi- samt råvarepriser. Derfor er det også opløftende, at restauranterne oplever stigende omsætning, netop trods de udfordrende forhold. Den danske gastronomiscene er under konstant udvikling og formår at gøre sig attraktiv og tiltrække gæster, selvom pengene sidder lidt mindre løst hos forbrugerne,” siger han.
Skulle Dining Week igen i år lykkedes med at trække mange tusinde danskere ud på landets restauranter, ville den øgede omsætning, som festivalen vil genere, altså falde på et tørt sted i en branche, der trods alt er ved at finde fodfæstet igen efter flere års kriser.
Bjørn Beyer er dog ikke i tvivl om, at festivalen spiller en vigtig rolle for mange menneskers tilknytning til restaurationsbranchen, og for udviklingen i vores tilgang til gastronomi i det hele taget.
“Festivalen har uden tvivl været med til at skubbe til og ændre vores forhold til måltider ved at tilbyde nye smagskombinationer fra forskellige dele af verden og opfordre folk til at tage deres venner, familie, bekendte og kolleger med ud på restaurant,” siger han.