De seneste år har forsikringsselskaberne haft et stort ønske om at øge andelen af brugte reservedele ved skadesreparationer, men ifølge værkstederne har indtægterne ved de grønne reparationer hidtil været for lave. Det skal en ny aftale nu lave om på.
Brugte reservedele, de såkaldte grønne reparationer, har længe været en miljø- og økonomisk fordel. Forsikringsselskaberne har derfor haft et ønske om at øge andelen af genbrugte dele i de tusindvis af skadesreparationer, de hvert år får udført på vegne af deres kunder.
Men værkstederne har ofte været tøvende over for brugen af genbrugte dele, da det har givet en lavere indtjening sammenlignet med nye reservedele.
En ny aftale skal dog gøre det mere attraktivt for værkstederne at vælge de miljøvenlige løsninger.
Mere genbrug
Aftalen betyder, at værkstederne fremover kan forhandle sig til et tillæg i afregningssystemet Autotaks, når de benytter genbrugte reservedele i reparationer for forsikringsselskaberne. Ifølge Peder Herbo, IT-direktør i brancheorganisationen Forsikring & Pension, er målet klart; at få flere grønne reparationer ind i systemet.
“Både vi og samfundet har en ambition om at stå grønnere. Og det her er et område, hvor vi kan gøre en positiv forskel, og derfor er det vigtigt, at vi også er med til at tilbyde incitamenter til de forskellige dele af kæden,” siger han.
Der er endnu ikke opstillet konkrete mål for aftalen, men Forsikring & Pension vil i første omgang følge, hvordan værkstederne tager imod de nye incitamenter.
Hos Autoparts24, der handler med genbrugte reservedele, er direktør Troels Meier tilfreds med aftalen. Han peger på, at Danmark halter bagefter lande som Sverige og Tyskland, når det gælder grønne reparationer.
“I Sverige er andelen af grønne reparationer i dag mange gange højere end herhjemme, og i Tyskland er der allerede sat store tiltag i gang, der skal øge andelen betragteligt, da man begge steder har indset, at det er en indsats, der giver stor værdi i forhold til både miljø og skadesudgifter. Så det her er et skridt i den rigtige retning,” siger han.
De nye muligheder i Autotaks skal altså ikke kun give værkstederne bedre økonomi ved at vælge genbrugte dele, men også sikre, at Danmark nærmer sig niveauet for grønne reparationer i vores nabolande