Levering er blevet et konkurrenceparameter for mange danske netbutikker, og man konkurrerer ikke blot på leveringstid, men også på, hvor grøn leveringen er.
Hvem kommer med dine pakker og poser, når du shopper online? Og hvordan er dine indkøb emballeret?
Selvom det fortsat er et mindretal af os forbrugere, der ønsker at betale for grøn levering, er der stadig flere danske netbutikker, der tager stilling til, hvor grøn leveringen skal være – og vælger at ændre måden, hvorpå pakker, poser og kasser leveres til slutbrugeren. Det viser nye tal fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse.
“Man fristes til at sige: ingen kvaler, virksomhederne betaler. Mange netbutikker er godt i gang med at sikre en mindre klimabelastende levering, men for mange kunder er det bare ikke synligt, da det ikke er noget, der koster ekstra for dem,” siger Jens Wedenborg, chefkonsulent ved Dansk Erhverv.
Han fortæller samtidig, at mange virksomheder ikke mener, at valget om grønnere og mere klimavenlig levering bør overlades til forbrugeren, men tværtimod ser det som deres eget ansvar at sænke klimabelastningen, når kunderne handler i butikken.
Af samme grund vælger få butikker at give kunderne mulighed for at betale lidt ekstra for en grønnere levering. Jens Wedenborg mener dog, at virksomhederne bør gøre det klart for kunderne, hvad de gør for at omstille sig til en grønnere virkelighed.
“Selvom forbrugerne ikke vil betale for det, så fylder bæredygtighed stadig en del for dem, og vi kan da også se, at virksomhederne i stigende grad mener, at en grøn profil er vigtig for deres konkurrenceevne. Så hvis man gør noget godt for den grønne omstilling, er det bare med at italesætte det.”