Undgå at sproget og diskursen skaber distance på tværs af generationer i din organisation. Som arbejdsplads er det vigtigt at være opmærksom på de forskellige præferencer, værdier, adfærd og holdninger, som hver generation bringer med sig, skriver forfatter, ledelskonsulent og ekspert i Gen Z, Karen Christina Spuur.
På arbejdspladsen kan der hurtigt opstå kløfter og tilpasningsproblemer, når flere generationer skal arbejde sammen og på den ene eller anden måde kombinere gamle og nye vaner med gamle og nye tilgange til arbejdet.
F.eks. kan forskellen mellem en erfaren ældre leder og en uerfaren ung medarbejders referencerammer komplicere kommunikationen. Ingen gør noget forkert eller har en intention om at misforstå. Men de er opvokset, formet og rundet af forskellige tider både sprogligt, læringsmæssigt og vilkårsmæssigt. Det kan lede til misforståelser, mistrivsel, uproduktivt samarbejde og øget personaleomsætning.
Bevidsthed om generationsforskelle
En grundlæggende forståelse for generationsforskelle er et godt sted at begynde – både i leder-medarbejderrelationen, men også blandt kollegaer. Når alle er opmærksomme på nogle af de hyppigste gnidningspunkter mellem generationerne, er det lettere at undgå misforståelser, være rummelige og arbejde godt sammen på tværs af forskellene.
F.eks. er generationerne præget af meget forskellige pædagogiske og didaktiske tilgange under deres skole- og uddannelsesforløb. Det kan have betydning for ens præference for læring. Er løbende feedback og anerkendelse en naturlig del af en læringsproces? Eller taler vi først sammen om det endelige resultat?
Ved at få selvindsigt og viden om egne præferencer, fordomme og bias, bliver vi også bedre til at få en kollegaudsigt. Både ledere og medarbejdere skal være opmærksomme på at undgå personlige bias og fordomsfulde antagelser i deres kommunikation og adfærd. Med viden om, hvad der har formet os selv, vores kollegaer og ledere, bliver det lettere at undgå misforståelser.
Tre tips til generationsbevidsthed
- Skab en fælles referenceramme om generationsforskelle
Rammesæt en dialog om generationsforskelle positivt. Vi har brug for alle medarbejdere – fra alle generationer. Vi er forskellige, og det er en styrke. Særligt er der forskelle ift. fokus på egen udvikling, forventning om feedback, ligeværdighed i relationer og hvor hurtigt ting skal give mening. Det kan lede til generationsfriktioner, der kan undgås, hvis alle er generationsbevidste.
- Arbejd med bias
Kunsten er at turde undersøge og udfordre sine egne bias. Biasbevidsthed hos ledere og medarbejdere fremmer en kultur, hvor diversitet værdsættes, og forskelligheder inkluderes. Det bidrager til højere produktivitet, bedre opgaveløsninger og højere trivsel – for alle generationer.
- Vær nysgerrig på hinanden
Generationsbevidstheden er vigtig – men ikke en facitliste. Nysgerrighed og dialog giver bedre forståelse og leder til bedre samarbejde og trivsel for alle. Tænk i livsfaser, personprofiler og interessefællesskaber i stedet for kun at fokusere på generationer. Dette kan hjælpe med at skabe en mere nuanceret forståelse af kollegaer, medarbejdere og ledere. Her kan man som leder gå forrest som rollemodel.