At være ung kvindelig ejerleder kan være en position, hvor man ofte er på udebane i en verden, hvor de fleste kolleger er både er mænd og væsentligt ældre. Nadia Jun, CEO og grundlægger af DuffBeauty, valgte derfor at alliere sig med en mand, når hun skulle til møder – i dag er egne erfaring og kompentencer nok.
Der er langt færre kvindelige iværksættere, end der er mandlige i dagens Danmark. Og ser vi på leder- og direktionsgangene, er det også her mænd, der bestiger de fleste pladser.
Det var med andre ord lidt af en mandeverden, CEO og grundlægger af DuffBeauty, Nadia Jun, begav sig ud i, da hun som bare 19-årig grundlagde sin virksomhed, og begyndte at gå til møder med store og små samarbejdspartnere og meget andet.
“I mine tidlige dage som founder, da jeg var 19 år og de første år frem, følte jeg et behov for at medbringe mandlig støtte til vigtige møder. Dette afspejler en bredere tendens i erhvervslivet, hvor kvinders kompetencer ofte overses eller undervurderes,” skriver hun således i et opslag på LinkedIn, og det var i de tidlige år hendes svoger, der tog med til møder, for at den autoritet og legitimitet, hun selv følge, hun manglede.
Ubevidste bias
Her kan erfaringer og vanetænkning spille en rolle, og det kan, ifølge ligestillingspolitisk chefkonsulent hos Lederne, Nanna Simone Jensen, gøre det sværere for kvinder at blive ledere.
“Mange i erhvervslivet er i dag enige og bevidste om, at ubevidste bias betyder noget. Vi har alle et billede af, hvem en leder er, og typisk ser man en mand for sig. Men vi ved også fra en medlemsundersøgelse blandt Ledernes medlemmer, at 48 procent af de adspurgte ledere arbejder på en arbejdsplads, som i dag arbejder aktivt med at bekæmpe bias bl.a. for at fremme kønsdiversiteten, det tror jeg ikke man ville ikke have set for fem år siden.”
Hun mener samtidig, at disse ubevidste bias også kan spille ind, når en ung, kvindelige CEO træder ind ad døren til et møde.
“Det er desværre sådan nogle steder, at en ung kvinde ikke nødvendigvis passer ind i stereotypen på en leder, og det kan være med til at påvirke opfattelsen af yngre kvindelige CEOs, også selvom det er ubevidst. Vi ved jo allerede, at langt færre kvindelige end mandlige iværksættere får rejst kapital til deres virksomheder,” siger Nanna Simone Jensen.
Langt til toppen
Siden dagene som helt ung grundlægger og CEO har Nadia Jun da også lagt stilen om, og har i dag selvtilliden i orden til at tage til sine møder på egen hånd. I dag ser spørgsmålet for hende da også, om ønsket om at have en mand ved sin side udsprang af erhvervslivets bias mod kvinder – eller sine egne usikkerheder.
“Jeg lærte, at min styrke som founder og iværksætter ikke stammer fra mit køn, men fra min passion, mit drive og mine evner. Perspektivskiftet var afgørende. Det hjalp mig med at forstå, at mens det er vigtigt at anerkende og konfrontere kønsbias, er det lige så vigtigt ikke at lade dem definere eller begrænse vores potentiale.”
At kvinder helt generelt kæmper med at komme frem i verden som iværksættere og ikke mindst som ledere, kender man alt til hos Lederne, hvor man også har foretagetmedlemsundersøgelser om oplevede muligheder for ledelse.
“Vi kan i vores undersøgelser se, at over halvdelen af de adspurgte kvindelige ledere mener, at mænd har bedre muligheder for at blive ledere end kvinder. Det ser mere markant ud, når vi spørger om topledelse, for her mener 74 procent af de kvindelige ledere, at mænd har bedre mulighed for at blive topledere end kvinder,” siger Nanna Simone Jensen.