Efterspørgslen efter AI-kompetencer på det danske jobmarked stiger kraftigt. Således er antallet af danske jobopslag med krav om AI-kompetencer steget fra blot 263 jobopslag i 2018 til 23.000 i 2024.
Du bruger formentlig en eller anden form for AI i dit daglige arbejde, også selvom du ikke nødvendigvis tænker over det. Mange bruger eksempelvis ChatGPT til at lette store og store opgaver, men AI har også vinder ind i mange andre områder af de fleste virksomheder.
Ifølge PwC’s AI Jobs Barometer 2025 er en markant stigning i antallet af AI-jobopslag i Danmark, og at andelen af jobopslag, der indeholder krav om AI, steget støt fra omkring 1,4 procent i 2018 til 2,9 procent i 2024.
“Udviklingen i antallet af AI-jobopslag afspejler en transformation af jobmarkedet og arbejdslivet, hvor kunstig intelligens ikke længere er en fremtidig vision, men en integreret del af det moderne arbejdsliv. AI-kompetencer er med andre ord blevet en nødvendighed i mange sektorer, og ikke blot en niche,” siger Nathalie Blicher Danielsen, leder af Business Transformation og partner i PwC.
Hun fortæller samtidig, at den omsiggribende udbredelse af AI kræver, at både arbejdsgivere og arbejdstagere tilpasser sig den nye virkelighed, herunder sikrer en løbende opkvalificering af kompetencer.
Regler og retningslinjer
Èn ting er dog, at vi alle sammen i stigende grad bruger AI på jobbet – men noget ganske andet er, hvordan vi bruger det. Mange europæiske medarbejdere tager AI i brug på jobbet – men aner reelt set ikke, hvad de må og ikke må bruge teknologien til. En ny international undersøgelse fra cybersikkerhedsfirmaet KnowBe4 viser, at AI er rykket ind på arbejdspladsen langt hurtigere, end retningslinjerne kan følge med.
I Frankrig, Holland og Storbritannien bruger over halvdelen af de adspurgte AI-værktøjer som en del af arbejdsdagen. Alligevel svarer kun 18 procent, at de kender virksomhedens regler for, hvordan teknologien må bruges. Det efterlader et gabende tomrum mellem praksis og politik – og en potentielt åben ladeport for datasikkerhedsproblemer.
“Når størstedelen af de ansatte bruger AI, men færre end 20 procent forstår reglerne for brugen, står man med et massivt problem. AI-værktøjer er kraftfulde – men uden klare retningslinjer og træning kan medarbejderne ubevidst lægge følsomme oplysninger, såsom kundedata, ind i systemer, der ikke er designet til at håndtere dem sikkert,” siger Roger Grimes, sikkerhedsekspert hos KnowBe4.
Ikke desto mindre skyder efterspørgslen på AI-kompetencer i vejret – særligt i sektorer, hvor viden og teknologi går hånd i hånd. Ifølge PwC’s AI Jobs Barometer topper ’Information og kommunikation’ i 2024 med 11 procent af alle jobopslag, der efterspørger AI-færdigheder.
Men det er inden for ’Professionelle, videnskabelige og tekniske aktiviteter’, at udviklingen går stærkest. Her er andelen af AI-relaterede jobopslag fordoblet på bare ét år – fra 2,4 procent i 2023 til 5 procent i 2024. Tallene peger på, at AI ikke længere er en nichekompetence, men en eftertragtet kernefærdighed i et stigende antal brancher.
“AI-kompetencer er i hastig vækst, særligt inden for ‘information and communication’. Det skyldes bl.a, at AI-teknologier kan analysere forbrugerdata for at forstå adfærdsmønstre og dermed forbedre kundeoplevelsen gennem personaliserede anbefalinger og indhold,” siger Nathalie Blicher Danielsen.

