De seneste år er TikTok blevet en af verdens allerstørste markedsføringsplatforme, og på dagens TechBBQ delte TikTok-eksperten, Meagan Loyst, ud af sine indsigter omkring, hvordan man rammer målgruppen på det sociale medie.
Hvis du ikke har hørt om Meagan Loyst, kan det være en god ide at gøre dig bekendt med hende og hendes virke – i hvert fald hvis du gerne vil udnytte TikTok til at markedsføre eller vækste din virksomhed. For Meagan Loyst er ikke en frøken hvem-som-helst.
Hun er CEO og grundlægger af Gen Z VC’s, en globalt voksende fællesskabsbevægelse bestående af unge venturekapitalister (VCs), iværksættere, investorer og startup-entusiaster, der har over 27.000 medlemmer, og så er hun blandt verdens førende TikTok-eksperter.
“Godt content på TikTok kan skabe et enormt reach og enorm awareness, men dit content bliver først rigtig godt, når det kan skabe begge disse to ting – og få modtageren til at foretage en form for handling. Jeg ser tit videoer, der har over 20 millioner views, og kan man få bare én procent af seerne til at klikke sig ind på hjemmesiden, så er man nået rigtig langt,” sagde hun fra scenen.
Skab værdi for målgruppen
Hvad der så er godt content, og hvad der er inspirerende, er straks mere vanskeligt at sætte på formel. Ifølge Meagan Loyst er godt content defineret ved, at man som virksomhed og afsender forstår at ramme lige præcis den målgruppe, der også kan konvertere interesse til handling.
“Jeg så en video med en kvinde, der har opfundet sammenklappelige tøjbøjler, og det er jo genialt til folk som mig, der bor i trange storbylejligheder med for lidt plads. Det fangede mig med et genkendeligt hverdagsproblem, og den gav mig en løsning på problemet.”
Fra scenen fortæller Meagan Loyst, at hun med sine 27 år er netop den Generation Z, der i disse år får stigende købekraft – og som i meget vid udstrækning bruger TikTok, som vi andre bruger eksempelvis Google.
Hun fortæller, at omkring hveranden Gen Zer foretrækker TikTok over netop Google, ligesom hun fortæller, at hele 92 procent af Gen Zere ofte foretager en handling efter at have set TikTok-content, handlinger som f.eks. at gå videre til afsenderens hjemmeside.
“I virkeligheden er det ret simpelt; det, der fanger os og giver os værdi, det er vi interesserede i. Kan man give målgruppen værdi, er man kommet virkelig langt – og det er det, man først og fremmest skal forfølge.”