Den fortsat høje mangel på chauffører i Danmark dannede rammerne for en debat om tiltrækning og fastholdelse af arbejdskraft på dette års folkemøde, arrangeret af Danmarks største udbyder af transportkurser, DEKRA.
Hvem skal sidde bag rettet i lastbiler og busser i fremtiden?
Det var til debat på dette års Folkemøde, hvor en række af branchens repræsentanter var til stede. For der har længe været fokus på mangel på arbejdskraft i transportbranchen, uden en bedring af situationen. Chaufførmanglen er fortsat høj i både Danmark og resten af Europa, hvilket kan ende med at få store konsekvenser for forsyningssikkerheden.
”Danmark mangler lige nu omkring 2.500 lastbilchauffører og 1.000 buschauffører. Store årgange, der går på pension og små årgange, der kommer til, kombineret med en solid vækst i transporterhvervet betyder, at vi bliver nødt til at tænke nyt, for at kunne sikre nok arbejdskraft til branchen,” siger Ulrik Matz, area sales manager hos DEKRA.
Work-life balance
Skal man lykkedes med at skaffe de mange nye chauffører, inden problemet vokser sig uoverskueligt stort, skal der generelt set tænkes i nye baner, var konklusionen ved mødet.
For lange arbejdsdage og skæve arbejdstider, der er svære at kombinere med et familieliv, får mange til at fravælge et job i transportbranchen. Det var også en problematik, der var fokus på i debatten, hvor flere argumenterede for, at branchen i fremtiden bliver nødt til at tænke anderledes end hidtil.
Egon Boutrup, der er personalechef hos Anchersen Busser, argumenterede for, at branchen i fremtiden er nødt til at prøve at tilpasse arbejdstiderne til det liv, som chaufførerne lever.
”Vi skal gentænke måden, vi strukturerer arbejdsdagen på, så den passer til den livsfase, som chaufførerne befinder sig i. Der kan være perioder i livet, hvor man gerne vil arbejde i mange timer, og der kan være perioder, hvor der er brug for mere faste arbejdstider, der kan passe ind i et familieliv.”