Der er Fashion Week i København, og det har fået de moderigtige til byen, og med dem kommer et stort tiggeri om gratis morgenbrød hos byens bagerier. Det har de nu fået nok af.
Når der er modeuge i København, giver det også travlhed inden for andre brancher, blandt andet hos byens bagerier, hvor lækkert morgenbrød er i høj kurs blandt de moderigtige.
Men bag med denne brødflovhed kommer også frustrationer blandt bagerne, der føler sig presset til at sponsorere gratis bagværk uden nogen form for betaling.
Rasmus Sjødahl, medejer af bagerierne Benji, Alice og Københavns Bageri, er træt af det, han beskriver som “modebrands’ tiggeri.”
Han fortæller, at hans bagerier hvert år bliver kontaktet af PR-bureauer og ansatte i modebranchen, der beder om sponsorerede croissanter og boller til deres events, ofte med løfter om eksponering på sociale medier.
“De spørger, om vi lige kan sponsorere nogle boller og croissanter, for de har en morgenmad, hvor der kommer nogle meget vigtige mennesker, som kan generere en masse content. De tror, at et par opslag på Instagram og TikTok er nok betaling,” siger han til TV2 Kosmopol.
Også bageriet Andersen & Maillard fortæller, at de har modtaget mange forespørgsler fra modebrands om gratis bagerbrød, men de afviser konsekvent at bytte varer for billeder.
Ifølge Rasmus Sjødahl er det ofte små beløb, modebrandsene ikke ønsker at betale for, men prøver at få gratis. Og efter de mange forespørgsler, han fik i forbindelse med modeugen sidste år, fik han til sidst nok af de tiggende modebrands.
“Jeg sagde: “Hvordan kan I helt seriøst sidde med 8-10 millioner i overskud og skrive til mig som enkeltmandsvirksomhed om gratis ting?”
De henvendelser, der er kommet til bageriet i år, har Rasmus Sjødahl valgt ikke at besvare.

