Siden 2008 har de madglade Price-brødre tronet frem på DRs licensfinansierede sendeflade, og på ryggen af deres mange populære madprogrammer har de opbygget en restaurant-kæde, der nu ligger i åben krig med fagbevægelsen, mens brødreparret er gået i skjul fra pressens mange spørgsmål. Det er decideret uværdigt.
At få en tv-serie om sig selv eller sit arbejde vist på DR, kan være guld værd for dem, der forstår at udnytte det.
Mange vil måske huske serien “Jeg er ambassadøren”, hvor den sympatiske amerikanske ambassadør, Rufus Gifford, i DRs bedste sendetid fik solid promovering og stor folkelig appel for sit arbejde for at fremme amerikanske interesser på dansk jord.
Andre kan huske, da Bruun Rasmussen i “Auktionshuset” blev promoveret for licenskroner gennem fire sæsoner, og mange følger sikkert stadig de madlavende Price-brødre, der har forstået at omsætte deres flair for kogekunst og folkelighed til en restaurantkæde med lokationer flere steder i landet.
Selvsamme kæde er i dag i åben konflikt med fagbevægelsen, efter at de har opsagt deres overenskomst med 3F, bl.a ud fra et ønske om at betale en lærlingeløn på næsten 100 kroner mindre i timen.
Flyverskjul
Det har dog ikke været muligt for pressen at få hverken Adam eller James Price i tale omkring opsigelsen af overenskomsten, og her møder vi ind i et af de problemer, der følger med at være folkekær forretningsdrivende med en møgsag på tallerknen.
For kan man være en folkekær madglad hyggeonkel, og samtidig opsige sin overenskomst i et ønske om at komme til at betale sine lærlinge en betydeligt ringere løn, end de hidtil har kunne slippe afsted, som direktøren i Brdr. Price, Mads Bøttger, fortæller til Netavisen Pio?
Umiddelbart vil svaret på ovenstående spørgsmål være nej, og det er derfor næppe heller tilfældigt, at direktøren, og ikke brødreparret, er ude og forsvarer beslutningen.
Men samtidig udstiller sagen, og brødrenes flyverskjul, et dilemma for deres eget brand og for den licensfinansierede institution, fra hvilken de har fået deres popularitet og den kendisfaktor, der alt andet lige må have været en afgørende faktor i grundlæggelsen af de nu tre restauranter i eget navn.
Naturligvis kan DR ikke blande sig i en sådan sag, og naturligvis bør det ikke i sig selv have indflydelse på, om der skal komme en ny sæson af Spise med Price, eller for den sags skyld for den uendelige række af genudsendelser. DRs hovedpine i en sag som denne er, at deres eget brand og et af deres store programmer, kan lide skade.
For kan man se på Adam og James uden at tænke på DR, som i øvrigt er storaftager af de mange tv-serier, lader til at strømme ud af Adam Prices iderigdom?
Hvad end svaret er på det spørgsmål, så er det uværdigt for brødreparret at stikke hovedet i busken og undgå enhver kontakt med den presse, der ellers så beredvilligt har været med til at skabe den succes, de nu møder bagsiden af. For hvad end direktøren hedder, så står der Brdr. Price på skiltene og menukortet, netop for at kapitalisere på den folkelige opbakning, brødrene har i befolkingen som følge af deres tv-succes.
Det forløb, vi nu er vidne til, er ikke bare uværdigt for sagens egentlige hovedpersoner, men det er også en eklatant mangel på respekt over for de mange mennesker, man har bygget sin succes på, og som må kunne forvente bedre. Man kunne have respekt for brødreparret, hvis de gik i brechen for den restaurantkæde, der bærer deres navn, og med argumenterne i orden tog i mod de slag, det evt. ville give.
At vi nu kun ser ryggen af de to, mens de flygter fra den uønskede opmærksom, er uværdigt, og vil i sidste ende kun skade det brand, de dygtigt har bygget op
Klaus Thodsen er redaktør på Marketconnect.