En ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at danskerne er blevet mindre villige, når det gælder tidsforbrug til og fra arbejde. I dag vil hver femte dansker i arbejde maksimalt pendle halvanden time om dagen, mod 43 procent i 2018. Men kan det være godt nyt for yderområderne?
Mange kender den lange kedsommelige pendlerture til og fra arbejde, måske i et overfyldt tog, eller måske bag rettet i egen bil bag alle byens langsommeste bilister.
I en ny rapport fra Dansk Erhverv kan man læse, at danskernes lyst til at pendle frem og tilbage fra arbejde er dalende. Undersøgelsen viser, at kun hver 5. kan leve med en transporttid på 45 minutter hver vej til og fra job.
”Først og fremmest er det brandærgerligt, at danskerne er mindre villige til at pendle end de var for fem år siden. Årsagerne skal formentligt findes i, at vi befinder os i en tid, hvor ledigheden er lav og beskæftigelsen høj. Det er altså relativt set nemt at få et arbejde, og man føler sig måske mere sikker i det arbejde, man har,” siger Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.
Han mener samtidig, at erfaringerne fra corona, hvor de fleste blev sendt hjem fra jobbet, kan spille en rolle for den dalende pendlerlyst.
Vendt på hovedet
Hos erhvervsorganisationen, Business Lolland-Falster, er man vant til, at en betydelig del af arbejdskraften i regionen er pendlere, ofte fra København og omegn. Her er erfaringen, at jo mere højtuddannet, en arbejdskraft er, jo større er villigheden til at pendle for jobbet.
“Jeg synes, man skal vende det til en fordel og gøre det mere attraktivt at arbejde remote, så der kommer endnu bedre mulighed for at have et job på Lolland-Falster, men arbejder hjemmefra de fleste dage i ugen. I mange jobfunktioner er en fysisk tilstedeværelse jo ikke et krav i dag,” siger seniorrådgiver, Lise Damsbo Savic.
Hos Dansk Erhverv ser Peter Halkjær dog først og fremmest den manglende pendlerlyst som et kommende problem for arbejdsgiverne.
“For virksomhederne betyder det jo også alt andet lige, at der er færre ansøgere at vælge imellem, og det er også en dårlig ting. Mobilitet og fleksibilitet er nøglen til et dynamisk arbejdsmarked, og når der bliver mindre af de ting, så skader det dansk erhvervsliv og dermed også det danske samfund,” siger han.
Lise Damsbo Savic mener omvendt, at udviklingen kan være med til at tiltrække arbjedskraft til nogle af de områder, der i dag oplever, at mange pendle væk fra lokalområdet.
“Jeg har ikke noget data at bakke det op med, men jeg kunne godt forestille mig, at mange af dem, der ikke vil pendle langt, netop blive mere interesserede i at arbejde inden for deres eget lokalområde. På Lolland-Falster har vi mange udpendlere, der ikke arbejdere i regionen, så måske kan udviklingen blive positiv for lokalområderne i sidste ende,” siger hun.