En ny stor undersøgelse fra CMS-virksomheden Storyblok viser, at mange virksomhedsledere fejlagtigt tror, at smarte funktioner på deres hjemmeside skaber mere salg. Forbrugerne ønsker nemlig det stik modsatte.
Ikke alle hjemmesider er lige gode. Nogle er afdæmpede og intuitive, mens andre er anderledes aktive og byder på et væd af funktioner og muligheder. Men hvad får os egentlig til at lægge mest i kurven?
Det satte CMS-virksomheden, Storyblok, sig for at undersøge, og resultaterne viser, at mange virksomheder misforstår, hvad forbrugerne vil have, når de online-shopper. Det kan blive dyrt for virksomhederne.
Mismatch
Undersøgelsen, som er foretaget blandt 6.000 forbrugere og 500 virksomheder i Europa og USA, viser eksempelvis, at 77 % af virksomhedsledere forventer, at chatbots og lignende innovative funktioner skaber en bedre kundeoplevelse – kun 27 % af forbrugerne har den samme oplevelse.
Adspurgt, hvad der rent faktisk giver en god kundeoplevelse, svarede forbrugerne radikalt anderledes end virksomhedslederne.
65 % mener, at let navigation på hjemmesiden er det vigtigste, imens 50 % og 45 % fandt henholdsvis det visuelle design og enkel hjemmeside som det vigtigste.
Tidligere undersøgelser fra netop Storyblok har vist, at 60 % af alle forbrugere forlader en hjemmeside på grund af dårlig brugeroplevelse – hvilket i gennemsnit koster virksomheder godt en halv million kroner i mistet salg om året.
”Der er stor entusiasme fra virksomhederne i flere hjemmesidefunktioner, men dette deles ikke af forbrugerne – i hvert fald ikke endnu. Det er vigtigt for virksomheder hele tiden at spørge sig selv, om de funktioner, de tilføjer til deres websteder, virkelig forbedrer kundeoplevelsen. Mere er ikke altid bedre, og hvad vores forskning tydeligt viser er, at virksomheder bør prioritere de mest banale elementer af en god hjemmeside: godt design, klar navigation og hurtige indlæsningshastigheder,” siger Dominik Angerer, CEO og medstifter af Storyblok.
Hos virksomhedslederne var det kun 28 %, som mente, at forbedringer i hjemmesidens design skulle prioriteres. I stedet mente størstedelen, 43 %, at der skulle tilføjes flere funktioner til hjemmesiden.
Samtidig mente man mange virksomhedsledere (57 %), at flere betalingsløsninger var vejen til bedre salg, mens dette kun var vigtigt for 37 % af forbrugerne.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk