Der er allerede blevet raslet lidt med sablerne omkring den fri og gratis returnering af købte varer i 2023, men ifølge Dansk Erhverv vil en langt større del af den danske e-handel går været fra fri fragt i 2024.
Retail-giganten H&M valgte i det forgangne år at gå væk fra at tilbyde sine kunder fri retur på de varer, de ikke ønsker alligevel. Gigantens tiltag fik flere mindre virksomheder med på vognen.
Spørger man hos Dansk Erhverv, så er chefkonsulent var Jens Wedenborg sidste år ikke i tvivl om, at flere store og små danske netbutikker ville gå i samme retning, og Dansk Erhvervs
E-handelslogistikanalyse viser, at der var hold i påstanden.
”Giganternes tiltag kan få indvirkning på andre netbutikker, der kæmper for bundlinjen. Jeg er ret sikker på, at det blandt andet hænger sammen med, at flere store virksomheder har adresseret udfordringen med gratis retur. Flere af de mindre har formentlig tænkt, at hvis de store dropper det, så vil kunderne i mindre grad forvente det, og derfor er det ikke så vigtigt længere,” siger han.
Hos den danske netbutik, MIOMIO, der sælger livsstilsprodukter og produkter til boligen, er man ikke i tvivl om, at bl.a. H&Ms frie returfragt er gået hårdt ud over markedets mindre aktører.
“Det har smadret markedet fuldstændigt. Som lille netbutik har du næsten været tvunget til at hoppe med på vognen, da kunderne ellers ville vælge den netbutik, hvor de kan få fri fragt, og du dermed riskerede at miste salget. Men for rigtig mange har det i stedet givet en kæmpe udgift i form af alt det, der kommer retur,” sagde direktør, Maja Wistisen, da giganterne meldte ud, at de droppede den gratis retur.
Mens gratis retur og ekspreslevering mister betydning, så vurderer netbutikkerne stadig, at fri fragt er et meget vigtigt konkurrenceparameter.
”Sammen med forskellige leveringsmuligheder er det klart det, som netbutikkerne ser som det vigtigste konkurrenceparameter. Det vil formentlig ikke ændre sig, men jeg kan godt forestille mig, at vi vil se flere, der vil begynde at arbejde med, at der skal købes for et minimumsbeløb for at få fri fragt,” siger Jens Wedenborg.
Hos MIOMIO er fragt den største udgiftspost efter lønudgifter, og derfor har man da også siden virksomhedens start valgt ikke at tilbyde gratis returnering.
“Fragt er vores største omkostning efter lønudgifter, og skulle vi også betale for at tage varer retur, ville det blive meget dyrt. Det er langt dyrere at fragte en opslagstavle end en t-shirt, og derfor har vi valgt, at kunden selv må betale, hvis de vil sende noget retur. Det bevirker også, at vi kun får meget få varer retur,” siger Maja Wistisen.