Store web-giganter som Zalando og H&M tager nu kampen op mod returneringer af varer. Det vækker glæde hos den danske webshop, MIOMIO, der mener, at giganternes fokus på gratis returneringer har smadret markedet for mange små netbutikker.
Skal du bruge en ny skjorte eller en kjole i weekenden, så køb tre af dine favoritter og send dem, du ikke vil have alligevel retur, kvit og frit, og få oven i købet pengene for de to returvarer tilbage på kontoen.
Det har været virkeligheden for rigtig mange kunder i netbutikkerne de seneste år, men nu ser det ud til, at der kommer andre boller på suppen, når vi svinger dankortet på nettet.
For efter en testfase i Storbritannien har H&M besluttet, at det også i andre europæiske lande skal koste at returnere. Målet er at nedbringe antallet af returneringer fra kunderne til butikken. Den svenske gigant var blandt de virksomheder, der i sin tid startede trenden med gratis returnering, som tvang mange mindre spillere på markedet til at følge trop.
”Derfor tror jeg også, at mange mindre virksomheder hilser H&M’s tiltag velkommen. Jo flere der gør det, jo lettere bliver det at følge trop som mindre netbutik,” siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Jens Wedenborg.
På høje tid
Hos den danske netbutik, MIOMIO, der sælger livsstilsprodukter og produkter til boligen, er man ikke i tvivl om, at giganter som Zalando og H&Ms frie returfragt er gået hårdt ud over markedets mindre aktører.
“Det har smadret markedet fuldstændigt. Som lille netbutik har du næsten været tvunget til at hoppe med på vognen, da kunderne ellers ville vælge den netbutik, hvor de kan få fri fragt, og du dermed riskerede at miste salget. Men for rigtig mange har det i stedet givet en kæmpe udgift i form af alt det, der kommer retur,” siger direktør, Maja Wistisen.
Hos MIOMIO har man lige fra virksomhedens grundlæggelse besluttet, at det skal koste penge at sende sine købte varer retur. Og det er der flere grunde til.
“Fragt er vores største omkostning efter lønudgifter, og skulle vi også betale for at tage varer retur, ville det blive meget dyrt. Det er langt dyrere at fragte en opslagstavle end en t-shirt, og derfor har vi valgt, at kunden selv må betale, hvis de vil sende noget retur. Det bevirker også, at vi kun får meget få varer retur,” siger Maja Wistisen.
For Jens Wedenborg er det ikke overraskende, at udmeldingen fra Zalando og H&M kommer netop nu. Tyske Zalando, som i flere år har været det mest anvendte netbutik i Danmark, kæmper også med et stort antal returneringer og får cirka 50 procent af deres varer retur igen – vel at mærke uden at kunderne skal betale for det.
”Det er en naturlig udvikling, for det er et hårdt marked, hvor der er pres på bundlinjen, og så er det klart, at man kigger på, hvilke udgifter man kan spare væk. Samtidig er virksomhederne også blevet mere opmærksomme på bæredygtighedsaspektet, og det trækker ned, hvis man har alt for høje returrater,” siger han.
Hos MIOMIO gør man ifølge Maja Vistisen meget ud af at klæde kunderne mest muligt på omkring de varer, de er interesserede i at købe, netop for at der ikke skal opstå misforståelser, eller at varer ikke passer til kundens hjem som håbet.
“Vi laver ret lange produktbeskrivelser og tager mange produktbilleder, så der ikke er noget, der bør komme bag på kunden, når de får deres produkter. Dem, der en sjælden gang ønsker at sende noget retur, og som selv skal betale for det, bliver meget ofte overraskede over, hvor dyrt fragt er. Men derfor kan de også godt forstå, at vi ikke betale for at få varen retur, da det simpelthen ville være for dyrt for os som relativt lille netbutik,” siger hun.
Hun fortæller samtidig, at hun håber, de nye toner fra Zalando og H&M vil være med til at give forbrugerne en bedre forståelse for, hvor stor en omkostning groft returnering af varer kan være for netbutikkerne.
“Jo mindre en virksomhed man er, jo større en omkostning og byrde er fri fragt og gratis returnering. Vi har fra start valgt en anden vej, men jeg kan sagtens forstå, at mange netbutikker har følt sig tvunget til at tilbyde det.”