Et nyt år er skudt i gang i den danske e-handel, og med det kommer nye områder, de med fordel rette fokus på. Her er AI ikke til at komme udenom, mener Carsten Rose Lundberg, branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv.
AI har været et af de helt store emne for det danske erhvervsliv, for alverdens typer af kunstig intelligens har fundet vej ind i virksomhederne.
Et af de steder, hvor AI dog endnu ikke har vist sit fulde potentiale, inden for e-handlen, hvor netbutikkerne i dag kun sjældent bruger det til at optimere kundernes købsrejse.
“Jeg tror ikke, at 2025 bliver året, hvor danskerne sætter AI-agenter op til at handle for dem, men de nye muligheder i eksempelvis ChatGPT’s produktanbefalinger med direkte links til køb gør det interessant – og nødvendigt – at følge udviklingen,” siger Carsten Rose Lundberg, branchedirektør for digital handel i Dansk Erhverv.
Han mener samtidig heller ikke, at teknologien i skrivende stund er så god, at det endnu kan revolutionere netbutikkernes forretning. Dog er han ikke i tvivl om, at det gælder om for netbutikkerne at være med på forkanten af udviklingen, hvis de ikke vil tabe terræn i forhold til deres konkurrenter i ind- og udland.
“AI er dog, på den anden side, ikke så moden, at de fuldautomatiserede løsninger giver mening. 2025 bør stå i de AI-assisterede løsningers tegn. Det kan handle om alt fra bedre lagerstyring til avancerede kundeservicebots.”