En ny undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at 38 procent af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og – produkter.
De fleste af os har en del af dem, abonnementstjenester som Netflix, HBO eller alt muligt andet, og nogle gange opdager vi endda, at vi har flere, end vi selv troede. Vi danskere bruger i gennemsnit 206 kr. om måneden på abonnementer.
Måske derfor ønsker mange forbrugere at skære ned, og en ny undersøgelse fra Adyen viser, at 16 procent af danskerne overvejer at opsige streamingtjenester til film og TV. Derudover ser 13 procent på opsigelse af prioritetstjenester, såsom hurtigere levering.
Selvom forbrugerne i stigende grad ser på at reducere antallet af abonnementer, er danske virksomheder stadig ivrige efter at satse på abonnementsindtægter. Undersøgelsen fra Adyen viser, at 7 ud af 10 danske virksomheder overvejer at investere i abonnementstjenester det kommende år. Desuden overvejer en tredjedel at udvide deres nuværende abonnementstilbud.
“Antallet af abonnementstjenester fortsætter med at stige, men det er vigtigt for virksomhederne at demonstrere, hvilken værdi deres tjeneste tilbyder. De skal fortsætte med at vinde forbrugernes tillid hver måned. . Én af årsagerne til, at denne måde at tilbyde tjenester og produkter er blevet succesfuld, er den problemfrie og friktionsløse betaling,” siger Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum.
Med forbrugere, der ønsker færre abonnementer i dagligdagen, er det afgørende, at virksomheder sikrer en problemfri brugeroplevelse og konstant viser værdien af deres tjenester for at fastholde kunderne. Her slår Tobias Lindh også fast, at optimering af små detaljer kan gøre en stor forskel.
Tre små råd
Han giver samtidig tre gode råd til virksomheder, der ønsker at fastholde eller tiltrække nye kunder til deres abonnementstjeneste.
- En skræddersyet oplevelse
Mens forbrugerne værdsætter bekvemmeligheden ved e-handel (40%), er skræddersyede oplevelser også vigtige.
Abonnementstjenester er en investering, og derfor forventes der belønninger. Forbrugerne sætter pris på personlige tilbud (23 procent) og bliver mere loyale, hvis oplevelsen skræddersyes til dem (16 procent).
- Skab loyalitet
Det kan være svært at skille sig ud og differentiere sig. Forbrugerne oplyser, at god kundeservice øger deres loyalitet over for onlinebutikker (35 procent), men også personlige rabatter (40 procent) og nemme afbestillinger og tilbagebetalinger (26 procent) bidrager til øget loyalitet.
- Valgfrihed blandt betalingsmuligheder
Der er flere populære måder at betale online på. Forbrugerne foretrækker i høj grad at betale med kreditkort (53 procent). Samtidig er udvalget af de fortrukne alternativer bredt.
Det er også almindeligt at foretrække direkte bankbetaling (28 procent) og betaling med digital tegnebog (26 procent).