Kinesiske Temu er gennem det seneste år blevet kritiseret fra alle leder og kanter, men ikke desto mindre fortæller mere end 350.000 danskere over 18, at de forventer at købe en del af åets julegaver netop der.
Mere end 370.000 danskere over 18 år (svarende til 8 procent) forventer at købe julegaver, adventsgaver, kalendergaver eller gaver til pakkeleg hos Temu.
Samlet set anslås det, at voksne danskere vil bruge omkring 120 millioner kroner på julegaver og yderligere 55 millioner kroner på advents- og kalendergaver samt gaver til pakkeleg via platformen. Undersøgelsen inkluderer ikke gavekøb foretaget af børn og unge under 18 år.
“Der er stadig mange danskere, der handler på Temu. Også her op mod jul. Det er bestemt ikke noget, vi jubler over i erhvervslivet, for som mange efterhånden ved, er produkterne, man finder der, både farlige og skadelige,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
En stor del af de danskere, der handler på Temu, gør det med bevidstheden om, at produkterne muligvis ikke lever op til danske miljø- og sikkerhedskrav.
Ifølge undersøgelsen er 75 procent af danskerne enten i høj grad eller nogen grad bekymrede for, om varer fra Temu overholder europæiske krav til produktsikkerhed. Samtidig oplyser 60 procent af de adspurgte, at de ikke ville blive glade for at modtage en gave, hvis de vidste, den var købt på Temu.
”Det er på høje tid, at vi kommer dette Temu-problem til livs. Vi kan jo se, at Temu-varer er så uhyrligt billige, at de stadig sælges, selvom vi godt ved, det er noget skrammel. I Danmark har vi tradition for en tårnhøj forbrugerbeskyttelse, og den tradition skal vi holde i hævd. Og hvis ikke vi handler nu, så er min store bekymring, at det for alvor begynder at koste omsætning, fyringer og konkurser for danske og europæiske virksomheder,” siger Niels Ralund.