I 2023 arrangerede danske virksomheder flere events end tidligere, og tendensen ser ud til at fortsætte i år. Firmaarrangementerne bruges i stigende grad til branding og social kompensation for mere hjemmearbejde, mener ekspert.
Julefrokost, escape room, strategidag, fredagsrosé på terrassen.
Der er kommet grunde nok til at lave arrangementer ude i de danske virksomheder, og anledningerne er blevet stadigt flere over de senere år. Det viser tal fra landets største platform for booking af fester, møder og konferencer, Evarto.
Her modtog man sidste år bookinger for mere end 250 millioner kroner.
“Vi kan se en stigning i antallet af bookinger per virksomhed, når vi kigger på tallene før og efter corona, og hyppigheden af sociale arrangementer stiger fortsat. Konkret er det steget fra er årligt gennemsnit på 1,3 arrangementer til 1,7 arrangementer. Nogle virksomheder holder færre og andre langt flere events end det,” siger Jesper Friis Bruun, der er stifter og medejer af Evarto.
Svær balance
Ser vi på, hvem der booker alle disse mange arrangementer, er det især inden for IT, ingeniør og håndværk, at man er flittige til at booke en paintball-tur eller hvad det nu kan være.
Ifølge rekrutterings- og HR-ekspert Lars Schou, bunder det øgede fokus på firma-arrangementer både i branding, kompensation for hjemmedage og ikke mindst i danske virskomheder kæmper for at holde på medarbejderne i et presset arbejdsmarked.
“Man når til et punkt, hvor man ikke kan stramme lønskruen mere, til gengæld kan man så give nogle gode arrangementer. Det er også en del af brandingen af virksomheden. Som tommelfingerregel skal man op at have minimum 1000 kroners lønstigning, før det betyder noget, og det bliver jo så en fast udskrivning hvert år, mens de sociale arrangementer kan varieres efter, hvor godt det går.”
Ifølge Ballisagers Kandidatanalyse om danskernes arbejdsliv 2024, giver muligheden for hjemmearbejde 47 procent af danskerne en bedre work-life-balance, men hjemmearbejde er ifølge 22 procent at de adspurgte også med til at skabe et mere distanceret forhold til arbejdspladsen og kollegerne.
Hos virksomhederne er det hele 55 procent, der oplever, at fællesskabet og de sociale relationer på arbejdspladsen svækkes ved øget hjemmearbejde. Det viser en ny medlemsundersøgelse om fremtidens arbejde fra Dansk Industri.
“Selvom mange påskønner muligheden for at tilrettelægge deres arbejdstid selv blandt andet med hjemmearbejde, vil virksomhederne gerne samle deres folk og give dem fælles oplevelser, fordi det skaber en værdi, og det er man opmærksom på som aldrig før i HR-afdelingerne,” siger Jesper Friis Bruun.