Årets største shoppingdag, Black Friday, nærmer sig, men danskernes forbrugsmønstre ser ud til at være under forandring. Rekordmange online-forbrugere er klar til at shoppe, når Black Friday-tilbuddene begynder. Det viser nye tal fra Dansk Erhverv.
Det er snart tid til at købe åretsjulegaver, når Blak Friday snart finder sted, og det er samtidig dagen, hvor mange kan finde et godt tilbud på de ting, de ellers står og mangler.
Ifølge tal fra Dansk Erhverv vil danskerne købe for omkring 3,4 milliarder kroner til årets Black Friday, og selvom dette tal kan lyde meget højt, så er det faktisk en nedgang på 20-25% i forhold til 2022.
Dermed truer Black Friday med at blive endnu et kapitel i fortællingen om et e-handelsår på det jævne, hvor der måske nok handles flittigt online, men hvor kurvstørrelserne er blevet mindre end tidligere.
”Det er desværre ikke overraskende, at danskerne holder på pengene, for det har de gjort hele året. Men at deres forventninger til Black Friday peger på et fald på over 20 procent i forhold til 2022 er meget skuffende. Så der bliver kamp mellem butikkerne for at levere de bedste tilbud for at tiltrække kunderne,” siger e-handelsdirektør, Niels Ralund, fra Dansk Erhverv.
Det gode tilbud
Blandt dem, der oplever, at danskerne er blevet mere påholdende op mod dette års Black Friday, er den danske ønskeliste app, Cupio, der giver automatiske prissammenligninger på en lang række varer. Her mærker man tydeligt, at interessen for at finde den bedste pris i tilbudjunglen er tiltagene op til en stor handelsdag som Black Friday.
“Der er ingen tvivl om, at det giver mere trafik på vores app. Black Friday er traditionelt set startskuddet til julehandlen, og det mærkede vi også sidste år, hvor vi fik væsentligt mere trafik i denne tid. Man vil jo nødigt betale mere end nødvendigt for sine varer,” siger Christian Hartvig, der er en af de to grundlæggere af Cupio.
Selvom rigtig mange online-forbrugere forventer at handle, så tyder det dog på, at den større økonomiske usikkerhed får indflydelse på årets Black Friday. I hvert fald viser analysen et markant fald i andelen af online-forbrugere, der forventer at bruge mere end 5000 kroner. Medianbudgettet ligger dog fortsat på 2.000 kr., ligesom det har været tilfældet de seneste år.
”Der er skruet ned for de helt dyre køb, men vi er altså heller ikke ude i, at forbrugerne bare skal ned og snolde for en 5’er. Sammenholdt med den store købsintention lover det ganske godt,” siger Niels Ralund.
Tallene fra Dansk Erhverv viser samtidig, at 45 procent af de danskere, der vil handle på Black Friday, har udskudt indkøb i forhåbning om at finde et godt Black Friday-tilbud
Hos Cupio er den gennemsnitlige gave, der købes via app’en på 350 kroner, og Christian Hartvig mener da også, at der kan være en sammenhæng mellem den økonomiske usikkerhed i samfundet generelt, og den stigende interesse for at finde det bedste tilbud.
.
“Det er selvfølgelig svært at svare helt firkantet på, men det er da absolut min fornemmelse, og målet med en app som vores er jo, at hjælpe folk med at spare nogle penge på deres gavekøb.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk