Black Friday og Cyber Monday er kommet for at blive. I år forventes mere end halvdelen af danskerne at svinge dankortet på de to mærkedage.
Måske skal du købe julegaver til familien. Måske skal du langt om længe have den nye støvsuger, du har tænkt på at købe i månedsvis, eller måske er du bare sulten efter et godt tilbud på, du lige står og mangler.
Hvad end grunden er, er der stor sandsynlighed for at du vælger at handle i løbet af Black Friday, enten i en fysisk butik eller på nettet. Ifølge en ny undersøgelse fra PwC, forventer 56 % af danskerne at handle på Black Friday, mens 18 % regner med at shoppe løs på Cyber Monday.
38 % regner med at handle, hvis der byder sig en god handel. Kun 21 % er slet ikke interesseret i Black Friday.
“Black Friday er relativt populært blandt danskerne, der ser udsalget som en mulighed for at spare penge og samtidig få mere ud af julegavebudgettet. Af dem, der er interesseret i Black Friday, planlægger 65 % at købe noget til dem selv, og hele 71 % planlægger at købe noget til deres familie,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og industrileder for retail i PwC.
De dyre tider presser
I år har mange danskere et nyt incitament til at lede efter de gode tilbud, der kommer i butikkerne på de to mærkedage. Gennem det seneste år er priserne steget på et hav af forbrugsvarer, og samtidig har inflationen presset mange danskere på privatøkonomien.
Der kan mærkedage med gode tilbud være en kærkommen mulighed for at spare penge i en dyr tid. Undersøgelsen viser desuden, at danskerne forventer at bruge 2.037 kroner i gennemsnit på udsalget i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday.
“Inflationen har generelt lagt en dæmper på en stor del af danskernes købelyst, og 7 ud af 10 har ændret deres adfærd i forhold til sidste år. I gennemsnit forventer danskerne dog at bruge lidt flere penge end sidste år på Black Friday,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Han mener samtidig, at mærkedagene falder på gode tidspunkter for mange danskere, der oplever at økonomien er presset, og henviser til, at hver fjerde forbruger forventer at købe op til en fjerdedel af deres julegaver på Black Friday og Cyber Monday.
“Det er afgørende for de danskere, der forventer at bruge flere penge på udsalget i år, at flere butikker har varer på tilbud, og at der er reelle, gode tilbud, hvor der kan spares penge på julegavebudgettet.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen:
E-mail: klaus@marketconnect.dk