Der kommer stadig flere bæredygtige alternativer til animalske og syntetiske produkter på markedet indenfor mange brancher. Markedet for lædervarer løber op i knap 100 mia. og nu kan dansk startup måske ændre det fundamentalt.
Du har sikkert ikke tænkt meget over, hvad et æbleskrog egentlig kan bruges til.
Men mulighederne er noget nær uendelige, og det har man opdaget hos danske Beyond Leather, der fremstiller lædervarer af æbleskroge og kernehuse, der ellers ville ende direkte i skraldespanden.
“Det var min co-founder Hannah, der så potentialet i at omsætte æblepulp til andre ting. Vi fandt ud af, at det kan bruges som alternativ til læder, og faktisk er vores alternativ både bedre, billigere og mere miljøvenligt,” siger Mikael Eydt, der er adm. direktør i Beyond Leather.
Slutproduktet kaldes LEAP (LEftover APples), og ifølge Mikael Eydt er der et stort potentiale, hvad angår virksomheder og brancher, hvor LEAP kan blive et interessant alternativ til de traditionelle lædervarer.
“Det er klart, at modeindustrien er ekstremt interessant for os, og vi har allerede etableret det første samarbejde med et parisisk modehus. Samtidig er møbelindustrien og bilindustrien meget interessante. Læder bruges så utroligt mange steder, og verdensmarkedet for animalsk og syntetisk læder er på ca. 100 milliarder euro om året.”
Millioner af tons
Ser vi på ressourcegrundlaget for produktionen af LEAP, så er der også grund til ganske stor optimisme. For der produceres ifølge Mikael Eydt hele fire millioner tons æblepulp om året, og dermed er der et særdeles stort grundlag for udbredelsen af de alternative lædermaterialer.
“Det tager blot to kilo æblepulp at producere én kvadratmeter LEAP, så det er meget store mængder, der kan laves på det materiale, der er til rådighed.”
For de modehuse, bilproducenter og mange andre, der potentielt kan ende med at købe deres lædervarer hos Beyond Leather, er der også en klimagevinst at hente.
“LEAP udleder ca. 90 procent mindre CO2 i produktionen end animalsk læder, og for f.eks. modehuse, der bruger rigtig meget læder, er det en meget stor besparelse på klimakontoen. De bliver i stigende grad målt og vejet på, hvad de gør inden for klima og bæredygtighed, og det er vores chance,” siger Mikael Eydt.
Samtidig slår han fast, at et klimavenligt produkt og tidens store bæredygtighedsfokus langt fra garanterer succes.
“Den slags gør det ikke alene, og derfor er det afgørende, at kvaliteten også er i top,” siger Mikael Eydt.
Der er da heller ingen tvivl om, at ambitionerne er ganske store hos Beyond Leather, der allerede nu ser langt ud over Danmarks grænser, når snakken falder på, hvad fremtiden skal byde på.
“Om fem år, der har vi produktion i USA og i Asien, der begge er et enormt interessante markeder for os. Samtidig ved vi, at kundernes ønsker og krav hele tiden vil ændre sig, så skal vi være relevante og markedsledende om fem år, så skal vi altid være klar på at rykke i de retninger, markedet bevæger sig,” siger Mikael Eydt.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk