Regler, retningslinjer, bekendtgørelser og meget andet koster mange arbejdstimer i de fleste danske virksomheder. Og antallet af regler stiger og stiger, advarer arbejdsgiverforening.
Det stigende antal regler og administrative krav presser danske virksomheder i en grad, mange aldrig har oplevet før.
Ifølge en undersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne oplever tre ud af fire virksomheder i det tekniske erhvervsliv, at de administrative byrder fylder mere og mere i deres hverdag, og hæmmer både væksten og konkurrenceevnen. Kun to procent af virksomhederne ser en nedgang i byrderne.
“De administrative byrder er en alvorlig hæmsko for vores medlemmer. Vi ser, at virksomhederne bruger mere og mere tid på at håndtere komplekse regler og krav, hvilket går ud over deres kerneopgave,” siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
For mange virksomheder betyder det, at de bruger uforholdsmæssigt meget tid og penge på administration. Undersøgelsen viser, at knap 60 procent af virksomhederne bruger over 10 timer om ugen på administrativt arbejde. Det er især de små virksomheder, der er hårdest ramt, da ejeren ofte selv står for papirarbejdet.
Fra 2015 til 2023 er de samlede økonomiske byrder for danske virksomheder steget med 4,5 milliarder kroner, hvoraf nye regler alene i 2023 har medført 790 millioner kroner i årlige omkostninger. Samtidig er der kun givet lettelser på 85 millioner kroner i samme periode. Det høje pres afspejler sig også i resten af EU, hvor kompleksiteten af reglerne lammer konkurrencen.
“Det hænger ikke sammen med, at vi gerne vil have et stærkt og velfungerende erhvervsliv. Ikke kun i Danmark, men også i resten af EU, hvor vi i det lange løb ender med at blive spist af Kina og USA, hvis vi fortsætter med at gøre det mere og mere besværligt at drive virksomhed,” advarer Maria Schougaard Berntsen.
Regler bør ikke kræve en uddannelse
Hos Visti Christensen Vognmandsforretning i Vamdrup er konsekvenserne af den stigende regelbyrde tydelige. Vognmand Ole Christensen fortæller, hvordan det daglige arbejde bliver forhindret af nye og mere komplicerede regler, særligt omkring køre- og hviletid for chauffører.
“Vi bruger meget tid på at undervise chaufførerne i reglerne. Men de har heller ikke uddannet sig som lastbilchauffører for at blive bogholdere. Og så har man samtidig indført, at de hver dag på deres tachograf skal registrere, om de starter i DK og slutter i DK – selvom de kører i DK hele tiden,” siger Ole Christensen til Dansk Industri.
Han tilføjer, at dette skaber et dobbelt bogholderi uden værdi og blot øger byrden på både chaufførerne og administrationen.
I vognmandsforretningens 12 mand store administration bruger en medarbejder op til ti timer om ugen på at holde styr på køre- og hviletidsregler og sikre, at chaufførerne ikke overtræder dem.
“Jeg vil ikke have overtrædelser,” siger Ole Christensen, men han er bekymret over, hvorvidt chaufførerne overhovedet kan navigere i de komplicerede regler. Denne øgede regelbyrde påvirker ikke kun produktiviteten, men også arbejdsglæden.
“Forestil dig, hvis du til daglig sidder bag en computerskærm, og når du rejser dig og går til pause, skal du trykke på en knap, og når du kommer tilbage, skal du trykke stop. Og hver gang du glemmer det, så får du en bøde på 2.000 kr. Hvor længe ville du så gå på arbejde?” spørger Ole Christensen.
Han fortæller videre, at mange chauffører har allerede forladt branchen, da de ikke ønsker at bruge tid på at overholde de komplicerede regler, som ofte føles meningsløse.

