Der bliver i disse år sagt mangt og meget om den unge Generation Z, der netop nu begynder at indtage arbejdsmarkedet. En af fordomme er, at den unge generationer uhørt forkælede – men er det også sandheden?
Du har sikkert hørt om Generation Z. Den unge generation, der i disse år bevæger sig ud fra uddannelserne og ind i arbejdslivet skiller sig ud fra tidligere generationer på forskellige punkter.
Eksempelvis er de i generelt mere feedbackhungrende end ældre generationer, de søger en mening med arbejdet og de vil gerne arbejde med noget, der passer til deres etiske ståsted. Derudover er de også meget forkælede.
Sidstnævne er i hvert fald opfattelsen hos mange af landets rekrutteringsansvarlige, ifølge Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2024. Men hvad er årsagen til, at de unge får dette ry?
“Nutidens unge gider ikke at investere helt lige så meget i deres job, som man gjorde tidligere. De unge er også mere fokuserede på trivsel i jobbet – og er den der ikke, ja så skifter de job. Det aflæser arbejdsgiverne som en forkælet mentalitet. Og det forstår jeg på sin vis godt, men jeg forstår også godt, at de unge redefinerer forholdet til deres arbejdsliv,” siger direktør, Morten Ballisager.
Han fortæller videre, at Gen Z vil ikke lade arbejdet slide dem op, og at det er der nok for mange af de ældre generationer, der har affundet sig med at blive.
Strøer man Karen Christina Spuur, der er ledelseskonsulent og forfatter til bogen Ledelse på Tværs, skyldes de unges anderledes syn på arbejdslivet i høj grad, at de er vokset op med anderledes normer og værdier, end mange ældre generationer.
“Z’erne er opvokset med forældre, spurgt ind til dem om deres følelser og tanker. De har haft en større form for indflydelse på familiens beslutninger, og er generelt blevet taget med på råd. De har nogle klare og anderledes forventninger til det arbejdsliv og den ledelse, de selv mener, de har brug for,” siger hun i podcasten, Kapitlet.
Spørgsmålet er, hvordan man kan bygge bro mellem de unge og de ældre generationer på arbejdspladsen.
“Min anbefaling til virksomhederne er, at de bør sætte sig lidt mere ind i de unges generelle livspræferencer. Og til de unge vil jeg sige: Pas på, at jeres personlige grænser ikke resulterer i, at I glemmer den team-spirit, som alle bør bidrage til,” siger Morten Ballisager.
Også Karen Christina Spuur giver råd med på vejen omkring, hvordan generationskløften på arbejdspladsen kan mindskes.
- Skab en fælles referenceramme om generationsforskelle
Rammesæt en dialog om generationsforskelle positivt. Vi har brug for alle medarbejdere – fra alle generationer. Vi er forskellige, og det er en styrke. Særligt er der forskelle ift. fokus på egen udvikling, forventning om feedback, ligeværdighed i relationer og hvor hurtigt ting skal give mening. Det kan lede til generationsfriktioner, der kan undgås, hvis alle er generationsbevidste. - Arbejd med bias
Kunsten er at turde undersøge og udfordre sine egne bias. Biasbevidsthed hos ledere og medarbejdere fremmer en kultur, hvor diversitet værdsættes, og forskelligheder inkluderes. Det bidrager til højere produktivitet, bedre opgaveløsninger og højere trivsel – for alle generationer. - Vær nysgerrig på hinanden
Generationsbevidstheden er vigtig – men ikke en facitliste. Nysgerrighed og dialog giver bedre forståelse og leder til bedre samarbejde og trivsel for alle. Tænk i livsfaser, personprofiler og interessefællesskaber i stedet for kun at fokusere på generationer. Dette kan hjælpe med at skabe en mere nuanceret forståelse af kollegaer, medarbejdere og ledere. Her kan man som leder gå forrest som rollemodel.