I årets julehandel tager de fysiske butikker hævn. Danske forbrugere køber flere varer i butikkerne, og antallet af køb er steget med 24 procent i forhold til sidste år. Desuden bruger mænd flere penge end kvinder, i gennemsnit 80 procent mere pr. vare. Det viser nye tal fra Voyado, som har analyseret over tre millioner transaktioner.
Igennem flere år har vi hørt, at den fysiske handel i stigende grad må vige pladsen som danskernes foretrukne handelsplads for netbutikkerne, hvor alverdens udvalg er lige der på skærmen, og varerne leveres direkte til døren.
Men ser man på de nyeste tal fra en analyse, som Voyado har foretaget, er virkeligheden lidt en anden. For under årets Black Week, og i det hele taget i tiden fra 20. november og 13. december i år, steg salgsvolumen i de fysiske butikker med 24 procent sammenlignet med samme periode i 2022. Samtidig er antallet af e-handelskøb faldet med 14 procent.
At flere mennesker derudover vender tilbage til butikkerne gælder både for mænd og kvinder. Antallet af køb er steget med 26 % for mænd og 23 procent for kvinder.
Mænd handler for 87 procent højere beløb end kvinder – på trods af at de køber den samme mængde varer – og de prioriterer også dyrere produkter. De bruger op til 80 procent mere pr. produkt.
“Tallene viser tydeligt, at mænd både bruger flere penge og foretrækker dyrere produkter i dette års julehandel. De fysiske butikker oplever altid et opsving op til jul, med øgede mængder frem til juleaften, hvor mange mennesker ikke længere er sikre på, at de når at få deres gaver hjem i tide. Det er også klart, at for dem, der gerne vil finde de bedste tilbud i dagene mellem jul og nytår, er det bedst at holde øje online,“ siger Felix Kruth, CPO hos Voyado.

