Nyt innovationsprojekt vil automatisere hele 3D-print-processen. DTU og to danske specialistvirksomheder er gået sammen for at skabe et stort vækstområde med Danmark i spidsen. Projektet er medfinansieret af Innovationsfonden.
3D-print finder vej til stadigt flere hjørner af industrien. Huse kan 3D-printes fra grunden, og nye teknologier vil gøre det samme muligt med vindmølletårne, og meget andet er i støbeskeen rundt omkring i verden.
I Danmark er der også store ambitioner; nemlig skabelsen af en automatiseret 3D-print-proces, der skal konkurrere med sprøjtestøbning som produktionsproces. Ambitionen er at skabe et nyt vækstlokomotiv med nye spændende arbejdspladser og en attraktiv forretningsplatform – både kommercielt og miljømæssigt.
Mange virksomheder fravælger ofte 3D-print som produktionsplatform, fordi det netop ikke kan konkurrere med sprøjtestøbning. Det ønsker samarbejdspartnerne, Carmo, Krebs & Co og DTU, i projektet ’Additive Manufacturing Farm’ (AM Farm) at løse.
Når AM Farm bliver anvendelig og et reelt alternativ til den eksisterende sprøjtestøbning, forventer partnerne, at op mod 50 procent af alle udviklingsprojekter ender med en AM Farm-løsning. Forventningen er, at omsætningen relateret til AM Farm vil ligge på 30-40 millioner i 2025.
Skal kunne følge med sprøjtestøbning
Over de næste tre år er ambitionen, at projektet udmønter sig i en ny revolutionerende produktionsplatform, der vil være med til at gøre Danmark verdensførende på området for 3D-print af industrielle plastkomponenter.
“Målet er, at 3D-print gennem ny software og maskinel for fremtiden kan automatiseres i så høj grad, at de nuværende delvist manuelle 3D-print-processer erstattes af produktionshaller med op til mange hundrede små produktionsceller, der kan arbejde uafhængigt af hinanden og med flere forskellige printjobs ventende i kø,” siger David Bue Pedersen, senior researcher ved Department of Civil and Mechanical Engineering, DTU.
Hos Carmo, fortæller CEO, Claus Ishøj, at 3D-print i øjeblikket ikke kan konkurrere med sprøjtestøbning af konventionelle produkter. Hverken på pris eller på produktionstid.
“AM Farm skal gøre det muligt at producere højt specialiserede og komplekse produkter on-demand, effektivt og ikke mindst til en konkurrencedygtig pris og i de mængder, store som små, som kunden har brug for,” siger han.
Der skal skabes et forretningsgrundlag
Udover at fremstille ny soft- og hardware er det helt afgørende for projektets succes, at der skabes et forretningsgrundlag, og at de nye printere hurtigst muligt kommer i gang med produktionsopgaver. Carmo og Krebs & Co er allerede godt i gang med at 3D-printe, og det bliver deres opgave at få nye kunder ind og opskalere ordrerne.
“På mange områder er 3D-print stadig i sin spæde start, og der har været eksempler på, at virksomheder har brændt fingrene på teknologien. Vi skal derfor arbejde på at gøre op med den skepsis nogle har og fremvise de mange fordele, som et projekt som dette kan føre med sig, så kunderne er parate til at bruge 3D-print langt mere fremover,” siger CEO hos Krebs & Co, Peter Bay.
Han fortæller videre, at realiseringen af konceptet vil skabe yderligere job- og indtægtsmuligheder for danske virksomheder – specielt for start-ups og udviklingsprojekter – som får muligheder, der reducerer deres time-to-market.
Projektet skal køre over tre år, og har et samlet budget på 10,3 millioner kroner.
Det er medfinansieret af Innovationsfonden, og aktørerne er plastvirksomhederne Carmo A/S og Krebs & Co A/S, som står for de praktiske test og udviklingen af salgsplatformen, samt af forskere og studerende på DTU’s Department of Civil and Mechanical Engineering, som står for udviklingen af ny produktionsplatform, software, samt proces- og materialeoptimering.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

