Danskerne har de seneste år fået større appetit på takeaway, og Oliver Frost, landechef i foodora Danmark, giver her sine bud på de fire største trends på markedet i 2024.
Du bestiller sikkert selv take-away med jævne mellemrum, og det gør dig til en rimelig gennemsnitlig dansker anno 2024.
For ifølge tal fra Dansk Erhverv spiser omkring 360.000 danskere take-away på enhver given dag, og det antal er ca. fordbolet siden 2016. Og ifølge Oliver Frost, landechef i foodora Danmark, afspejler det både en global tendens og danskernes travle hverdag.
“For leveringstjenesterne betyder det, at teknologiske løsninger, gode priser, kvalitet og et udvalg, der tilgodeser forskelligartede kostvaner og præferencer, skal gå hånd i hånd. Det handler om at imødekomme kundernes ønske om et alsidigt og lækkert udvalg til priser, som ikke springer madbudgettet,” siger han.
Med udgangspunkt i foodora Danmark, lister Oliver Frost her fire tendenser, som han mener, kommer til at definere takeawaybranchen i de kommende år.
Større plantebaseret udvalg
20 procent af danskerne spiser i dag overvejende eller helt vegetarisk. Den voksende interesse for plantebaserede alternativer hos forbrugerne skaber en ændring i restauranternes udbud.
“Vi er i dag vidne til et skift i danskernes bevidsthed i forhold til både miljø og sundhed. Det motiverer en ændring i spisevaner, som flere restaurantkæder imødekommer med smagfulde high-end plantebaserede alternativer på menukortet. Hvis man eksempelvis kigger på de førende burgerrestauranter, så har de i dag nogle helt fantastiske plantebaserede burgere, der står side om side med den traditionelle cheeseburger. Kvaliteten er tårnhøj, og det vil fremadrettet være et konkurrenceparameter,” siger Oliver Frost.
Robotlevering er på vej
Ligesom det er tilfældet for mange andre brancher, så åbner teknologien helt nye muligheder for takeaway og levering. I dag ser vi innovative løsninger som robot- og droneleverancer, der skaber en ny dimension af effektivitet og bekvemmelighed for både forbrugere og leveringstjenester.
“Forbrugerne har enorme forventninger til convenience og hurtig levering. Det kan virke meget 2040-agtigt, men drone- og robotleveringer er allerede blevet udrullet i Sverige – og med stor succes.”
Kom forrest i køen med prioritetslevering
På flere udenlandske markeder ses en voksende tendens hos forbrugerne, der betaler for at få deres ordrer leveret direkte. Nu kommer tendensen også til Danmark, hvor kunder i København fremover kan betale for, at buddet ikke gør andre stop undervejs.
“I en travl hverdag kan direkte levering spare værdifuld tid og gøre plads til andre vigtige gøremål. Det kan virke meget ulig danskerne at ‘springe køen over’, men for de kunder, der har behov for service lige nu og her, er direkte levering en god løsning – hvad enten man er en travl børnefamilie eller sidder til forretningsfrokost.”
High-end restauranter hopper med på takeaway-bølgen
Udvalget og kvaliteten af takeaway har taget et kvantespring de seneste år. Forældede fordomme om et usundt og snævert udvalg bør derfor manes til jorden, mener Oliver Frost.
“Takeaway er en integreret del af vores moderne livsstil, og udvalget er i dag langt større. Flere restauratører og leveringstjenester vil gerne repræsentere kvalitet og fleksibilitet i deres service, og derfor ser vi også flere high-end restauranter, der hopper medpå takeawaybølgen.”