Fra søndag den 17. december er det lovpligtigt for private virksomheder mellem 50 og 249 ansatte at have implementeret en whistleblowerordning, og ifølge PwC er alt for mange endnu ikke kommet i gang.
Om få dage bliver det lovpligtigt for virksomheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning. Ordningen skal give medarbejderne mulighed enten mundtligt eller skriftligt at at indberette lovovertrædelser og andre alvorlige forhold i virksomheden.
Men selvom loven træder i kraft om få dage, så er der stadig mange af de virksomheder, der er omfattet af loven, der endnu ikke er kommet i gang med at sikre, at medarbejderne kan blæse i fløjten, skulle det blive nødvendigt.
“Vi oplever stadig, at flere virksomheder endnu ikke har påbegyndt hverken overvejelser eller etablering af en whistleblowerordning. Det er vores anbefaling at komme i gang hurtigst muligt. Implementering af en whistleblowerordning og udarbejdelse af lovpligtige politikker og procedurer tager tid, og det er vigtigt at handle nu, så virksomheder kan nå at leve op til lovkravet inden deadline,” siger Trine Vestengen Hopkins, partner og Head of Risk Assurance i PwC.
Siden december 2021 har det været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med 250 eller flere ansatte at have en intern whistleblowerordning, og i og med at lovgivningen udvides til at omfatte virksomheder med ned til 50 ansatte om få dage, så haster det for mange med at komme op i omdrejninger. Med en whistlebloverordning, kan medarbejderne bl.a. indberette forhold som seksuelle krænkelser, grove personrelaterede konflikter, overtrædelser af tavshedspligter, svig, tyveri eller misbrug af økonomiske midler.
“Whistleblowerordning er designet til at sikre, at medarbejderne har en fortrolig kanal til at indberette vigtige lovovertrædelser. Derudover er det et krav, at virksomheden tydeligt kommunikerer om ordningen og fortæller sine medarbejdere, hvor og hvordan de kan indberette. Det er et super redskab til at opretholde virksomhedens integritet, etiske standarder og sikre et transparent arbejdsmiljø,” siger Trine Vestengen Hopkins.

