Alt for mange små og mellemstore virksomheder er ikke rustet til at håndtere sygdom eller dødsfald hos ejerlederen, og det kan have fatale konsekvenser for virksomheden. Sådan lyder vurderingen fra ekspert.
Når en person i dagens Danmark både driver og ejer sin virksomheden, er denne i en potentielt meget svær situation, hvis ejerlederen skulle komme ud for et uheld, få alvorlig sygdom eller endda afgå ved døden.
Det er noget, de færreste ønsker at tænke på, men det er ikke desto mindre en risiko for de ca. 300.000 danske SMV’er, hvoraf 80 procent drives af en ejerleder.
Ikke desto mindre er mange af disse SMV’er langt fra forberedte på den situation, der hvert år opstår for et ukendt antal danske virksomheder – og som derfor kan få vidtrækkende konsekvenser, fortæller Frank Jensen, der er direktør i M+A Virksomhedsbørsen.
“En stor del af de virksomheder i SMV-segmentet, vi taler med, erkender, at de ikke har en plan for, hvad der skal ske, hvis ejerlederen rammes af længerevarende sygdom eller går bort. Det er foruroligende og udgør et stort problem for dansk erhvervsliv,” siger han.
Samtidig slår han fast, at det kan føre en virksomhed ud i alvorlige økonomiske problemer og ledelsesproblemer, og Center for Ejerledede Virksomheder har i rapporten ’Personlige og familiemæssige udfordringer i forbindelse med ejerskifte’ analyseret de konsekvenser, en virksomhed møder, hvis ejerlederen dør eller rammes af sygdom.
Rapporten viser, at en virksomheds overskudsgrad i gennemsnit falder med 23 procent ved ejerlederens bortgang, hvilket understreger ejerlederens centrale rolle. Desuden falder effektiviteten af virksomhedens aktiver med 25 procent, hvis ejerlederen er indlagt i mere end fem dage.
Ifølge Frank Jensen er man ude i virksomhederne derfor nødt til at tage de svære snakke om, at ejerlederen potentielt kan komme ud for meget alvorlig ulykke i morgen, og dermed være ude af stand til at drive virksomheden – og lave en plan for, hvad der så skal ske.
“Det kan eksempelvis være en ledende medarbejder eller et medlem af bestyrelsen. Herefter skal man lave en velstruktureret og grundig dokumentation af virksomhedens processer og arbejdsgange. Det inkluderer alt fra produktionsprocesser og finansielle rutiner til kundehåndtering og leverandørsamarbejder,” siger han.