Den unge danske værkstedskæde, Carbucks, har modtaget en kapitalindsprøjtning fra bl.a. Vækstfonden i form af 11,5 mio. kroner. Virksomheden søger at udfordrer måden, værksteder udbedre skader på.
Minimal C02 belastning, kombineret med hurtig bilreparation på kun to timer for udbedring af buler, revner og ærgerlige ridser i lakken. Det er sådan Carbucks vil udfordre den traditionelle måde at udbedre skader på og det bestående marked for udbedring af buler og ridser i danskernes biler. En forretningsidé, som nu bakkes op med investering og lånetilsagn fra Vækstfonden.
Det sker ved, at private investorer og Vækstfonden tilfører i alt 11,5 millioner kroner til Carbucks i form af egenkapital, ansvarlig lånekapital og en kreditramme til Carbucks løbende drift og forretningsudvikling.
”Både forretningsmæssigt og klimamæssigt er perspektiverne i Carbucks forretningsmodel og forretningsidé yderst interessante. Carbucks kan ikke alene forbedre kundeoplevelsen betydeligt for bilejerne, men vil også nedbringe klimabelastning fra udbedring af bilskader meget markant. Den rejse vil vi i Vækstfonden naturlig- vis gerne understøtte og deltage i,” siger Marianne Jeppesen, erhvervskundechef i VF Udlån i Vækstfonden.
Markant miljøforbedring
Carbucks specialudviklede skadescentre kombineret med innovative og effektive udbedringsteknikker reducerer ifølge Dansk Energirådgivning CO2-udslippet med 94 pct. ifølge oplyste data, i forbindelse med reparation af buler, revner og lakskader på biler. Optimering af processer og den tekniske indretning af Carbucks skadescentre nedbringer ifølge rådgivningsvirksomheden den gennemsnitlige C02-udledning til blot godt 2 kg per skade mod godt 45 kg i et traditionelt set up.
Carbucks har i dag bl.a. aftaler med Topdanmark om udbedring af småskader for forsikringsselskabets bilkunder, og har allerede etableret Carbucks første skadecenter i Ballerup. Investering og låneramme fra blandt andre Vækstfonden skal bidrage til, at
”Vækstfondens opbakning betyder, at vi hurtigere kan realisere Carbucks forretningsmæssige planer og bl.a. nå vores mål om, at vi i 2022 kan tilbyde flere danske bilejere hurtig service og fagligt korrekt reparation af buler og lakskader på deres bil i byer over hele Danmark,” siger Dan Landt, adm. direktør i Carbucks.
Når etablering er gennemført, vil Carbucks skadescentre være bredt tilgængelige inden for en radius på 30- 50 km. De specialudviklede skadescentre vil efter planen blive placeret ved lokale indkøbs- og butikscentre, og dække cirka 60 pct. af Danmark. En vigtig konkurrenceparameter er kortere vente- og reparationstid end på traditionelle værksteder, hvor bilejerne ofte må undvære deres bil op til fem dage, mens bilen er på værksted. Carbucks servicemodel, bygger på at tilbyde reparationer der blot tager et par timer – en kendt praksis og anvendt fremgangsmåde i blandt andet Belgien og Tyskland.

