Efter fire år med en samlet vækst på 182 % er Danmarks Underholdningsorkester nu udnævnt til Gazelle-virksomhed i forbindelse med Børsens traditionsrige kåringer.
Det er ikke hvert år, at noget så traditionelt som et orkester, bliver kåret som Børsen Gazelle, men det er ikke desto mindre tilfældet for Danmarks Underholdningsorkester, der gennem de seneste år har præsteret en ganske imponerede vækst.
Billetsalget er blevet øget fra 1,5 til 6,5 millioner kroner, svarende til 340 %, og orkestret har gennem de seneste fire år øget nettoomsætning med 182 % – vel at mærke på trods af coronarestriktioner og nedlukninger.
“Danmarks Underholdningsorkester er en unik kulturvirksomhed. Efter at være nedlagt som internt orkester i DR besluttede de at holde sammen og dannede et aktieselskab, der er ejet af musikerne selv. Det udgangspunkt og ejerskabet bidrager til en helt særlig entusiasme, som de tilfører musikken,” siger bestyrelsesformand Lars Barfoed.
Han fortæller samtidig, at orkestret i coronakrisens tid valgte at se på de muligheder, der opstod som følge af krisen, fremfor at blive for fokuseret på udfordringerne.
“Krisen skabte nye muligheder, som de sammen med en kreativ ledelse har udnyttet til at blive den gazelle-virksomhed, som de er i dag. Men de er også unikke fordi de formår at formidle den klassiske musik til grupper, den normalt ikke når, samtidig med, at de opnår den ene internationale anderkendelse efter den anden for deres klassiske indspilninger.”
De seneste år har Danmarks Underholdningsorkester turneret landet tyndt. Man har optrådt i et hav af forskellige sammenhænge, lige fra opførelser af alle Beethovens symfonier i forbindelse med komponistens 250 års fødselsdag, ligesom man har spillet sammen med Mew, Carpark North, Burhan G og mange flere.
“Danmarks Underholdningsorkester er en kulturinstitution, der spænder bredt, men der er en tydelig rød tråd i alt det, vi foretager os: Nemlig kærligheden til musikken og troen på, at vi kan skabe oplevelser, der ikke blot er af højeste kunstneriske kvalitet, men som også rækker ud i samfundet og skaber merværdi for publikum. Uanset om det så består af Beethoven-entusiaster, ivrige skolebørn eller fans af de rytmiske kunstnere, vi turnerer med,” siger Andreas Vetö, direktør for Danmarks Underholdningsorkester.

