En af Danmarks førende bilabonnementstjenester Dribe indgår franchiseaftale med græske Kosmocar. Samarbejdet er første milepæl i Dribes internationale ekspansion under ambitionen om at opfylde et globalt markedsbehov for et stærkt digitalt drevet koncept til nem og fleksibel biladgang.
Danske Dribe, der tilbyder biler på abonnementsbasis, har man sat sig for at brede sig ud over landets grænser og få franchisetagere over hele Europa.
Nu er den første af disse kommet i hus, efter at græske Kosmocar har købt sig ind i konceptet og går i luften med Dribes koncept og IT-platform. Yiannis Emirzas, administrerende direktør i Kosmocar, er forventningsfuld omkring det nye samarbejde.
“Med franchiseaftalen tager vi et selvsikkert skridt mod at imødekomme behovet for en enkel, fleksibel og bæredygtig mobilitetsløsning. :Dribe tilbyder os værdifuldt knowhow foruden en robust højteknologisk IT-platform og en plug-and-playmodel, der er nem at implementere,” siger han.
Han mener derudover, at Kosmocar, ved at tilføje Dribes abonnementsmodel til den eksisterende forretning, udvider sine mobilitetsydelser og giver kunderne evnen til selv at definere deres mobilitetsbehov.
“Vi glæder os til at påbegynde denne rejse og være med til at forme den måde, folk færdes på i Grækenland,” siger han.
Ifølge en rapport fra analyseinstituttet McKinsley Digital fra 2024 kan digitale løsninger øge græske detailvirksomheder rentabilitet betydeligt. Rapporten fastslår imidlertid, at Grækenlands digitale udbredelse generelt halter efter lignende lande i Europa.
Derfor er det heller ikke tilfældigt, at Dribe har opsøgt det græske marked.
Vi ser et stort uforløst potentiale i et land som Grækenland, hvor vi har en konkurrencemæssig fordel i at have opbygget en stærk IT-platform, der muliggør effektiv håndtering af en omfattende bilflåde og faciliterer en abonnementsforretning med minimal manuel intervention og optimal ressourceudnyttelse,” siger Dribes administrerende direktør, Jesper Hill-Kjærsgaard.
Dribe er ejet af Semler Gruppen, der er blandt Danmarks største bilaktører. Også ifølge Ulrik Drejsig, administrerende direktør i Semler Gruppen, er den nye franchiseaftale en vigtig milepæl.
“Med over 100 års historie har vores firma erfaret bilmarkeders konstante forandring, og vi har investeret i Dribes bilabonnementsmodel for at omfavne en relationsbaseret forretningsmetode. Kun fem år inde i processen tager vi første vigtige step på det europæiske marked, og vi er stolte af at have Kosmocar med på rejsen.”